قاسم قاسمی و تحلیل و بررسی Cinematic ایرانی BATMAN v IRONMAN:THE JOKERS . انیمیشن سینماتیک بتمن در برابر آیرون من یک اتفاق نادر و منحصر به فرد در انیمیشن و سی جی آی ایران است که معمولا کمتر شاهد چنین اتفاقاتی بوده ایم، این انیمیشن کیک استارتری تریلری با کیفیت بالا دارد و می توان آنرا از اولین سینماتیک های ایران دانست.
تحلیل و بررسی BATMAN v IRONMAN:THE JOKERS
در ایران شاخه های مختلفی از انیمیشن سه بعدی یا همان سی جی آی خیلی کم تر مورد توجه سازندگان آثار قرار می گیرند و به ندرت ساخته میشوند و یا بعضا اصلا ساخته نمی شوند، یکی از این شاخه ها انیمیشن سینماتیک واقع گرایانه است. البته دلایل بسیار زیادی منجر به این شرایط شده است که مسائل مالی، امکانات و علم ساخت چنین محصولاتی تنها بخشی از آن است. در این شرایط گروه ROOT END عزم خود را جزم کرد و نام خود را جزو اولین سازندگانی ایرانی که در سینماتیک سازی قدم گذاشته اند، ثبت کرد.
انیمیشن سینماتیک Batman vs Ironman: The Jokers
- سازنده: ROOT END
- کارگردان: حسین امیری
- تهیه کننده: شهاب الدین شعبانی
- سبک: سینماتیک واقع گرایانه
- نوع: داستانی و غیرتجاری
- محصول: ایران
- لینک کیک استارتر
دانلود تریلر سینماتیک Batman vs Ironman:The Jokers :
- مدت زمان: 61 ثانیه
- Password (پسورد) : www.imanvfx.com
- پسورد جهت کپی – پیست درون فایل دانلودی قرا گرفته است
- دانلود تریلر سینماتیک BATMAN v IRONMAN: THE JOKERS
نسل جدید
گروهی از جوانان علاقمند و خوش ذوق ایرانی که متشکل از افرادی مستعد و متخصص هستند بصورت خود جوش و خصوصی در ایران گرد هم جمع آمدند و تیمی تحت عنوان ( ROOT END ) که احتمالا به معنای انتهای ریشه است را تشکیل داده اند. اولین نکته ای که ذهن هر بیننده ای که تریلر این تیم را مشاهده کرده مشغول می کند این است که آیا واقعا این کار توسط یک گروه ایرانی و در ایران و با امکانات موجود ساخته شده است و اگر این طور است چرا تا بحال اسم این گروه به گوششان نخورده است ! پس اگر می شود در داخل آثاری با این کیفیت تولید کرد چرا اکثر انیمیشن های ایرانی ضعف های بسیار در فرم و محتوا دارند و در جذب مخاطب عاجزند ؟ چرا بسیار کم هستند انیمیشن های ایرانی که بتوانند مخاطب را که به تمامی آثار بی نهایت جذاب و با کیفیت و درجه یک جهانی دسترسی دارد، راضی به تماشای خود کند !؟ جواب این سوالات زیاد پیچیده و مبهم نیست فقط نیاز به کمی تحقیق و تحلیل در مورد چگونگی ساخت آثار و فرهنگ تولید انیمیشن در ایران دارد.
بتمن در برابر آیرون من
تریلر سینماتیک بتمن در برابر آیرون من توسط تیمی کاملا ایرانی که اکثریت نفرات آن در ایران زندگی می کنند ساخته شده است و از امکاناتی استفاده کرده اند که برای ساخت چنین تریلری بیشتر شبیه به شوخی می ماند. همان طور که در ویدیو معرفی این پروژه کاملا مشخص است این گروه امکاناتش در برابر بسیاری از تولید کنندگان و شرکت های انیمیشن سازی در ایران، اصلا به حساب نمی آید و این گروه از کامپیوترهای خانگی و امکانات بسیار ابتدایی برای تولید استفاده کرده اند و در عوض بر خلاف اکثرا گروه ها که نبود یا کمبود امکانات بهانه ای شده برای کم کاری و تولید آسان، این تیم تکیه را بر هنر و استعداد خودش گذاشته و انصافا خروجی بی نظیری داشته است که تصور اینکه این تیم به امکانات و سرمایه مناسب و ( نه در حد رویایی و میلیاردی ) دست یابد و بتواند آثار خودش را بسازد بسیار هیجان انگیز است. با توجه به این مسائل بخوبی می شود دلیل راه اندازی کمپین برای تولید سینماتیک کوتاه بتمن در برابر آیرون من را فهمید که چه بوده است.
از آنجا که یک تیم نوپا و تازه شکل گرفته هرگز نمی تواند چنین تریلری را تولید کند، تیم روت اند هم از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که در ویدیو پروژه و توضیحات صفحه کیک استارتر و سایت معروف سی نت مشخص است، تیم روت اند فقط در نام برندش نوپا است و از جوانانی متخصص و با تجربه در زمینه های مختلف استفاده می کند. روت اند شروعی بسیار امیدوار کننده داشته است که امید را در دل بسیاری از دوستداران انیمیشن های سینماتیک در ایران زنده نگه می دارد و این نکته را هم خاطر نشان می کند که جوانان ایرانی قادر به انجام هر کار بزرگ و در ظاهر ناشدنی هستند و فقط نیاز به فرصت و اعتماد دارند.
سینماتیک ایرانی
قدم گذاشتن در مسیر تولید انیمیشن بصورت سینماتیک در ایران بسیار سخت و دشوار است چرا که تجربه و امکانات در این زمینه بسیار محدود است. سینماتیک سازی به واقع چرخه ایست با پیش تولید، تولید و پس از تولید بسیار پیچیده، گران، طاقت فرسا و زمان بر که به هوش نویسنده، قدرت مدیریت تهیه کننده، خلاقیت کارگردان، آزادی عمل طراحان، پشتکار عوامل فنی، ابتکار صداگذار، تجربه تدوینگر و بسیاری موارد دیگر نیاز دارد تا به سرانجام برسد که البته تلاش همه این عوامل در نهایت پنجاه درصد کار است و پنجاه درصد مابقی خروجی این عوامل و بازخورد مخاطب است که اثر از ابتدا برای او طراحی و ساخته شده است.
با توجه به این مسائل که البته فقط به گوشه ای از پروسه عظیم تولید یک سینماتیک اشاره شد، می توان ظرفیت موجود انیمیشن سازی و فرهنگ سفارش و تولید در ایران را در مقابل چرخه تولید یک سینماتیک استاندارد قرار داد تا به کمبود ها و ضعف های صنعت انیمیشن ایران در تولید سینماتیک پی برد. حتما در یک مقاله مجزا بصورت مفصل تر به این مسائل خواهیم پرداخت.
در چنین شرایطی تیم روت اند با توجه به عدم داشتن سرمایه لازم جهت تولید یک سینماتیک 15 دقیقه ای به نام (بتمن در برابر آیرون من : جوکرها) یک کمپین جمع آوری سرمایه در سایت کیک استارتر راه اندازی کرد و برای معرفی اثر خودش یک تریلر 1 دقیقه ای منتشر کرد که در ادامه به تحلیل و بررسی آن خواهیم پرداخت.
انیمیشن واقع گرایانه
بتمن در برابر آیرون من انیمیشنی است که در آن فضاسازی ها، شخصیت ها، وسایل نقلیه، حرکات و ری اکشن ها، حرکات دوربین، رنگ بندی، نورپردازی و همچنین داستانش، سعی شده بصورت واقعی و کاملا به دور از اغراق پیدا سازی شود. واضح است تلاش شده که این اثر در قالب یک سینماتیک واقع گرایانه به تصویر کشیده شود که در ایران واقعا جرات لازم است تا به سمت چنین قالبی رفت و صد البته جای تحسین هم دارد ولی مطمئنا نقاط ضعف بسیاری هم دارد که به اثر ضربه می زنند. این تریلر سینماتیک تا حدود زیادی می تواند مخاطب را درگیر زیبایی بصری و اتفاقات درون خودش کند بطوریکه نگاه بیننده کمتر به ضعف های کار معطوف می شود و تقریبا میشود گفت که برای یک مخاطب عادی این کار کمی سخت است و این از نکات مثبت این اثر است که توانسته است فضایی را خلق کند که مخاطب بدون گارد در برابرش قرار بگیرد و با آن همراه شود.
داستانی نخ نما اما استوار
بسیاری از مردم و مخاطبین فیلم های سینمایی به این مساله اعتراض دارند که فیلم های ابرقهرمانی اکثرا داری موضوعاتی ساده و با بزرگ نمایی بسیار هستند که موضوعاتی بسیار شبیه به هم و نخ نما شده دارند و این فیلم ها را فاقد ارزش زیادی میدانند، که این نظر مطمئنا بسیار قابل احترام است ولی هستند بسیاری از مخاطبین که دانستن اینکه جوکر در پایان فیلم سینمایی ( بتمن : شوالیه تاریکی ) چه اتفاقی برایش می افتد برای آنها بسیار جذاب و هیجان انگیز است، حالا به آن اضافه کنید در مقابل هم قرار گرفتن واقعی تر ابرقهرمان های دنیای کمیک، بتمن و آیرومن را. داستان این سینماتیک از پایان فیلم ( بتمن : شوالیه تاریکی ) و ( آیرون من یک ) آغاز می شود و آن طور که سازندگان گفته اند داستان بسیار هیجان انگیز و پیچیده و در عین حال سیاه و جدی نوشته شده است، بطوریکه از دیدن این سینماتیک لذت خواهید برد. در هر حال این داستان ها همیشه طرفدارها و مخالفین زیادی داشته اند.
پرداخت خوب به جزییات
لوکیشن ها، شخصیت ها و وسایل نقلیه و هر آنچه در محیط و فضاهای این اثر ساخته شده است از بسیاری از نمونه های وطنی خودش و بعضا بخشی از آسیا به مراتب بالاتر و پرجزییات تر است ولی هنوز با استاندارد جهانی فاصله دارد که البته این تریلر فقط یک نمونه اولیه از خروجی کار است و نمی شود خیلی با قاطعیت نظر نهایی را صادر کرد و باید اگر روزی انیمیشن نهایی ساخته شد، نظر نهایی را داد ولی در مورد تریلر فعلی باید گفت که ضعف هایی در پرداخت به جزییات و دیتیل مدل سازی وجود دارد که در صورت ارتقا دادن این بخش این اثر چندین پله بالاتر خواهد رفت. با توجه به تکسچرینگ و نورپردازی اثر که به مراتب از مدل سازی اثر قدرتمندتر کار شده است و به وضوح نشان می دهد که این ضعف از کم کاری نبوده است، به احتمال فراوان عدم وجود سخت افزار مناسب با توجه به فراخوانی برای جذب سرمایه برای تولید کار نهایی، دلیل این ضعف است که جای تقدیر از تیم سازنده دارد که با دقت و حوصله ای که روی سایر بخش های هنری و تکنیکی این اثر گذاشته اند تا حدودی توانسته اند این ضعف را پوشش دهند.
جان بخشیدنی باورپذیر
بر خلاف بسیاری از انیمیشن های ایرانی که فقط با تکیه به صداگذاری و دیالوگ گفتن کارکترها، مخاطب متوجه حس و حال و ری اکشن شخصیت های انیمیشن می شود، سینماتیک بتمن در برابر آیرومن را حتی اگر بدون صدا هم مشاهده کنید محال است متوجه شرایط حاکم بر فیلم و حس و حال شخصیت ها نشوید. این اثر در زمینه متحرک سازی بسیار درخشان ظاهر شده است و سطح متحرک سازی موشن کپچر در ایران را به سطحی جدید وارد می کند که به هر چه واقعی تر و قابل فهم تر شدن برای مخاطب منجر می شود. متحرک سازی این تریلر با موشن کپچر انجام شده است که کاملا مشخص است که سازندگان وسواس خاصی در استفاده از موشن کپچر به خرج داده اند و یک انیمیشن زنده را برای مخاطب تصویر کرده اند. البته ضعف هایی در برخی حرکات ریز و ثانویه دیده می شود که مقداری سطح متحرک سازی کار را پایین می آورند که اگر در اثر نهایی کنترل و برطرف بشوند با اثری روان تر و دلچسب تر رو به رو خواهیم شد.
قدرت بصری
یکی از مواردی که هر بیننده این تریلر را شگفت زده می کند نور پردازی و رندرینگ خاص و قدرت بصری این اثر است. البته نباید فراموش کرد که نورپردازی و رندر فقط یکی از تشکیل دهندگان قدرت بصری این اثر است و وقتی در کنار مواردی مثل فضاسازی، رنگ بندی، حرکات دوربین و در نهایت کارگردانی به درستی قرار می گیرند، نتیجه آن این جذابیت زیبای بصری را به وجود می آورد. مطمئنا هر سبک بصری منتقدان خودش را دارد و سبک بصری تیره و تار و سیاه بتمن در برابر آیرومن هم همین طور است. بسیاری اشاره می کنند که این تریلر از نظر بصری بیش از اندازه سیاه و تاریک است و در سیاهی سبک بصری آن زیاده روی شده است. اما عده ای دیگر می گویند موضوع داستان و اتفاقاتی که در آن رخ می دهد باعث به وجود آمدن چنین اثر سیاهی شده است که با این منطق کاملا به جا به نظر میرسد. لحن سیاه این داستان و همچنین سابقه فیلم های سینمایی بتمن و آیرومن که هر دو آنان به خصوص بتمن، آثاری سیاه و تلخ هستند به وضوح نشان می دهند که انتخاب چنین سبک بصری بدون دلیل نبوده است. با تمام این اوصاف این سینماتیک با قدرت بصری بالایی که دارد تماشای خود را برای هر بیننده ای لذت بخش می کند.
مدیریتی توانا
کارگردان بتمن در برابر آیرومن با سینماتیک ساختن تریلر خودش دست به ریسک بسیار بالایی زده است و چه بخواهد و چه نخواهد با نمونه های خارجی و مخصوصا غربی مقایسه خواهد شد. درست است که این مقایسه به هیچ عنوان درست نیست ولی چشم و عقل مخاطب منتظر دستور دادن نمی ماند و خواه ناخواه این مقایسه را انجام می دهد. خوشبختانه این اثر وقتی در مقام مقایسه با نمونه های خارجی خودش قرار می گیرد، خیلی هم بد عمل نمی کند و می شود امتیاز قابل قبولی به آن داد که دلیل آن هم کارگردانی با ذوق و سلیقه این تریلر است که توانسته با تمام ضعف ها و کمبود های سخت و افزاری و نرم افزاری یک تریلر قابل قبول را بسازد. جدا از عواملی که قبلا ذکر شد، یکی دیگر از مهمترین عوامل قابل قبول بودن این تریلر سینماتیک، تدوین و موزیک و صداگذاری به جا و با منطق روایی است که بر خلاف خیلی از تریلرها، چه ایرانی و چه خارجی که یک بار مصرف هستند، این تریلر را می شود چندین بار تماشا کرد. در نهایت این کارگردان بوده است که با انتخاب های صحیح مسیر تولید، چه در بعد هنری و چه در بعد فنی، توانسته است تریلری خوش ساخت و درخشان را به مخاطبین خود هدیه دهد.
آینده از آن ماست
همه می دانند که ما در ایران هزاران کمبود و مشکل در زمینه انیمیشن سازی و فیلم سازی داریم و حل کردن آن ها هم در ظاهر غیر ممکن به نظر می رسد و کسانی هم که عزم شان را برای تغییر و پیشرفت جزم می کنند اکثرا نا امید و منزوی می شوند و چاره ای جز تحمل شرایط فعلی نمی بینند. اما با دیدن برخی تولیدات جدید که از نظر ساختار قدرتمند هستند باز هم این سوال مطرح می شود که آیا امیدی به پیشرفت و صنعتی شدن انیمیشن در ایران است یا خیر؟ جواب این سوال را کسی نمی داند ولی می شود با تلاش بسیار البته نه فقط بصورت لفظی بلکه کاملا عملی و در صحنه، امیدوار به تغییر اوضاع توسط هنرمندان و مدیران هنری بود.
تریلر سینماتیک (بتمن در برابر آیرون من : جوکرها) به وضوح به ما نشان می دهد که جوانان ایرانی توان رقابت در عرصه بین المللی و جهانی را دارا هستند و می توانند همچون این تریلر سطح خودشان را از ایران جدا کرده و به سوی کیفیت جهانی حرکت کنند. در ضمن در نظر داشته باشید که این تریلر همانطور که سازندگان هم گفته اند و برای ما نیز کاملا روشن است یک نمونه اولیه و بدون سرمایه گذاری و با کمترین امکانات ساخته شده است که قاعدتا با جذب سرمایه لازم بسیار می تواند ارتقا پیدا کند و بیشتر به معیار جهانی نزدیک شود. این پروژه جوانان ایرانی زمانی که بر روی کیک استارتر قرار گرفت و تریلرش منتشر شد، بازخورد های بسیاری در سایت های مختلف جهان داشت که مهمترین آنها درج خبر این سینماتیک در صفحه نخست سایت یاهو، قرار گرفتن در صدر اخبار سایت سی نت و سایت تک تایمز است .
امیدواریم که تیم روت اند و دیگر گروه های با استعداد ایرانی آینده درخشان و روشنی را در پیش رو داشته باشند که این هم به همت خودشان، تشویق و نقدهای سازنده مخاطبین و هم به حمایت و هموار کردن مسیر تولید بخش خصوصی توسط مدیران برای این عزیزان و فرزندان ایران عزیز بستگی دارد. به امید خدا در فرصت مناسب یک مصاحبه اختصاصی از این تیم برای شما تهیه می کنیم.
30 دیدگاه
میثم هاشمی
سلام خدمت دوست گرامی آقای قاسمی …
هاشمی هستم . جهت پیشنهاد همکاری در پروژه سینمایی پیام میدم . اگر ایمیل یا تلفنی دارید اعلام بفرمایید تا با شما در تماس باشم . لطفا با ایمیل بنده در ارتباط باشید ممنونم .
هومن
سلام مطلب جالبی بود من سطحی خوندم ولی همین که موشن کپچر رو بها دادن عالیه
ali
بسیار غرور آفرین به امید موفقیت جوانان ایرانی
قاسم قاسمی
با آرزوی موفقیت همه جوانان ایرانی
ممنون از حضورتان
علی محمدی
افرین بر این جوانان ایرانی.
واقعا خوشحال شدم از دیدن کار این گروه
ممنون جناب قاسمی و براتی عزیز از اطلاعاتی خوبی که در سایت قرار دادید.
قاسم قاسمی
درود خدمت شما آقای محمدی
خوشحالم از اینکه این مطلب مفید واقع شده است.
ممنون از حضورتان
PARSA sxw
ایول
چقدر ذوقزده شدم
خسته نباشین همگی
امیدوارم خبرهای خوبی از همین سایت منتشر بشه
تک تو تک
قاسم قاسمی
تشکر از حضورتان.
به امید خدا خبرهای خوبی در راه است…
سهیل شریفی
چقدر کامل و عالی
به سرم زد یه آموزش بت من بسازم
قاسم قاسمی
ممنون از شما.
مطمئنا آموزش جالبی میشه.
paarseh
یه چیزی که همیشه خیلی حساسم عروسکی شدن آبجکتا از نظر مقیاس
الان همین صحنه که بتمن و آیرون من جلو هم هستن انگار عروسک جلو هم هستن .نه که طبیعی نباشناا نه منظورم مقیاسه . ولی بازم نداریم همچین حرکتی . یه رزومه قوی براشون میشه همین ! هرجا برن رو هوا استخدامن ضرر نکردن بت قول میدم .
قاسم قاسمی
ممنون از حضورتان
نظر جالب و ریز بینانه ای دادید.
امیدوارم که همه جوانان، به خصوص هنرمندان بتوانند به شکوفایی و موفقیت برسند.
زهرا
بهتر است بی طرافانه نگاه کنیم.
نقاط قوت :
1-نمره متوسط به بالا صرفا در حوزه تدوین
2- تجربه تبلیغ در بازاری جدید .
نقاط ضعف :
1-ضعف سنگین در ساخت چهره کاراکترها
2- ضعف شدید در موشن کاراکتر ها
3-عدم نمایش جزئیات لازم و تمرکز بیش از حد بر روی کلیاتی
4- تکیه بیش از حد بر تصاویر کلی در پشت صحنه
————-
اخیرا انیمیشن ایرانی بنام پیام راشل کوری را در یوتیوب دیدم که توانسته بود بازدید زیادی را در جهان کسب کند که در خبرگزاری ها شنیده شده به خاطر برخی از کج سلیقه گی های سیاسی مورد غفلت مسئولین فرهنگی شده است.
ای کاش مسئول محترم سایت هم با دیدی بی طرفانه انیمیشن های موفق و با کیفیت برتر ایرانی نظیر پیام راشل کوری را مورد بررسی قرار می داد
قاسم قاسمی
درود به شما بزرگوار
ممنون از اینکه نظر خودتان را با ما به اشتراک گذاشتید.
همانطوری که فرمودید انیمیشن راشل کوری اثری قابل توجه و پر بیننده بوده است. ولی براحتی نمی شود این دو اثر را با هم مقایسه کرد زیرا بتمن در برابر آیرومن یک اثر فانتزی و کمیک بوکی است که با ساختار فرم غربی ساخته شده است ولی راشل کوری یک اثر نزدیک به قالب مستند و کلیپ مانند است که از نظر فرمی متفاوت از بتمن در برابر آیرومن است و هر کدام از این دو اثر نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند.
در ضمن اثر بتمن در برابر آیرومن یک پایلوت اولیه و بدون بودجه بوده است و بی انصافی است اگه بخواهیم آن را با راشل کوری که ده ها میلیون صرف ساخت آن شده است مقایسه کنیم.
باید در صورت ساخته شدن اثر نهای بتمن در برابر آیرومن آن را با راشل کوری مقایسه کرد.
انیمیشن راشل کوری طبق برنامه ریزی که از قبل صورت گرفته است یکی از سه مقاله آینده در مقالات تحلیل و بررسی خواهد بود و در آن مقاله سعی خواهیم کرد که این اثر را دقیق تر بررسی کنیم.
با تشکر از شما.
جلال
سلام درود خدمت جناب براتی و اقای قاسمی گرامی . متاسفانه این پروژه هم به احتمال زیاد چون بسیاری از پروژه های داخلی( خونی از بهشت ، سلمان فارسی و غیره ) به نتیجه نمی رسه . طبق قانون کیک استارتراین گروه در موعد معین نتونستن 90 هزار دلار هزینه کارو( برای 15 دقیقه ) جمع آوری کنن و فقط 2750 دلار برای این پروژه سرمایه گذاری شد بنابراین از لیست پروژه های منتظر اسپانسر حذف می شه . این هم از شانس بد ما ایرانیهاست چون در این سایت پروژه هایی بود که تریلر اونا جذابیت کمتری نسبت به این کار داشت ( البته به نظر من ) اما در جمع آوری مبالغ هنگفت بسیارموفق بودن که در این مورد دوستان باید آسیب شناسی کنن .
متاسفانه در کشور ما بودجه این قبیل کارهای فرهنگی معمولا دولتیه .مثل تلوزیون و غیره که اون هم به افراد ویژه و دارای روابط خاص داده می شه و اگر هم امکانات و بودجه ای به هنرمندان واقعی اختصاص داده بشه اونقدر ناچیزه که امکان تولید یک کار خوبو بهشون نمی ده . می مونه بخش خصوصی که اون هم در این موارد دست بسته عمل می کنه و هیچ تضمینی برای برگشت سرمایه ش وجود نداره . محتمل ترین راه برای رشد انیمیشن ایران به نظر من اینه که اثار بلند با کیفیت استاندارد و با بودجه بخش خصوصی تولید بشه و بتونه بر پرده سینماها با شرایط منصفانه اکران بشه . مطمئنا در مباحث هنری و تکنیکی جوانان ایرانی قادر هستند یک اثر با کیفیت و قابل اعتنا تولید کنند . اما مشکل بزرگ بر می گرده به سیاستگذاران فرهنگی و مدیران ( سازمان سینمایی ، وزارت ارشاد و غیره ).
اجازه بدید بحث رو کمی باز کنم .فرض کنید شما به عنوان سرمایه گذاریک میلیارد سرمایه گذاری می کنید جهت تولید یک انیمشن سینمایی و مجوز ساخت هم گرفته اید که معمولا به راحتی صادر می شه . پس از صرف زمان و هزینه هنگفت موفق می شید با یک تیم مستعد فیلم رو به اتمام رسونده و اثری قابل اعتنا با توجه استانداردهای ایران و خط قرمزهای وزارت ارشاد تولید کنید
در این مرحله برای پخش اثر خودتون باید مجوز اکران بگیرید و دقیقا مشکل در اینجا برای شما رخ می ده . چون مسئولان سینمایی مجوزاکران رو برای شما صادر نمی کنن به بهانه اینکه همه سالنهای سینما پره یا فیلم شما اشکالات فنی و محتوایی داره و غیره . نهایتا اگر شانس بالایی داشته باشین پس از ماهها دوندگی موفق به اخذ مجوز اکران می شین اما با کمال تاسف نمایش فیلم شما محدود به چند سالن سینما می شه و با تعداد کمی سانس ، چون شرایط خوب اکران برای رابطه دارها و تهیه کنندگان با نفوذ این حوزه کنار گذاشته شده . ، اگه شما بخواین به اصل سرمایه یک میلیاردی خودتون برسید باید این فیلم به فروشی بالای دو میلیارد برسه چون مالیات و حق سینمادار و هزینه تبلیغات بسیارجزیی ، حدود شصت درصد از کل فروش رو به خودش اختصاص می ده که با این شیوه اکران به هیچ صورت امکان برگشت سرمایه برای شما وجود نداره چه برسه به کسب سود . متاسفانه چنین مسائلی سدی شده در پیشرفت این هنر صنعت در ایران . امیدوارم دست اندرکاران این حوزه در دومین همایش ملی انیمشن ایران فکری به حال این مشکلات بکنن تا انیمشن این مملکت از این بن بست خود ساخته خارج بشه و جایگاه خودش برسه . عذرخواهی می کنم اگه بحث طولانی شد یا حق .
قاسم قاسمی
سلام جلال جان
بله متاسفانه این پروژه نتوانست سرمایه لازم رو جذب کند و ناکام ماند.
من هم با شما موافقم که بودند و هستند پروژه های بسیاری که تریلرشون از این پروژه بسیار ضعیف تر است ولی توانسته اند که سرمایه های بسیار خوبی رو جذب کنند. باید بررسی شود که چرا این پروژه موفق نشده است.
با سایر مباحثی که فرمودید بنده کاملا موافقم و باید صنعت انیمیشن در ایران خصوصی شود و بستر مناسب برای اکران منصفانه تولیدات آن فراهم شود.
باید سرمایه ها و امکانات رو به افراد متخصص و هنرمندان شایسته این صنعت و رشته داد.
ممنون از شما.
معین زراعتی
به نظر بزرگترین لطفی می توان در حق انیمیشن این کشور کرد اجرا قانون کپی رایت آن هم خیلی سخت
از محتوا تا خیلی موارد دیگر (نرم افزار و …)
مرتضی
سلام خسته نباشید میگم خدمت جوانان تیم روت اند و آقای براتی عزیز
واقعا شاهکار بود ، وقتی فهمیدم کار ایرانی هست بدنم مور مور شد ، اصلا فکرش را هم نمی کردم .
از همین جا برای شما جوانان ایرانی دعا میکنم که در زندگیتان موفق و سلامت باشید .
از این که به من انگیزه دادید خیلی سپاس گذارم .
1seda
سلام
ممنون از اقا دوستان به خاطر مطالب مفیدی که میزارید
به نظر من کار خوبی بود – اما ضعف هاش خیلی تو ذوغ میزنه و برای کسایی که دارند تو سینماهای دنیا کارهای فوق العاده با کیفیتی میبینند کار درجه 2 نگیم درجه 1 هم نمیشد گفت –
برای ما که ایرانی هستیم باعث خوشحالی دوستانمون دارند روی پروژه های خوب و بزرگی کار میکنند و همه داریم سعی میکنیم خودمون و از این حالتی که هست بکنیم
اما در کل از حرکت تا رندر و حتی مدل سازی یه ایراداتی بودمخصوصا تو حرکت خیلی تو ذوف میزد مثل دویدن بتمن – بعد چیز خاصی هم در تریلر نبود – فقط اسم و جان داستان معلوم بود خوب هست کاشی حداقل 1 دقیقه و 1 تریلر با درگیری و اکشن بالا و در محیطی روشن تر بیان میشد که زحمات دوستان دیده میشد.
لفظ و اسم کار خیلی سنگین هست و وقتی شما 2 ابر قهرمان بافروش های میلیارد دلاری و وسط میکشید همه انتظار کار در اون سطح و دارند . اما برای شروع خیلی خوبه و همین که جرات به خرج دادند و تا اینجا جلو رفتن افرین و تبریک داره. و برای شروع کار برای بچه های ایرانی که دارن کار میکنند در سطح جهانی عالبه.
ببخشید فقط نظر شخصی من بود برداشت بد و یا بی احترامی تلقی نشه.
موفق باشید
قاسم قاسمی
سلام و درود به شما بزرگوار
باعث افتخار که ما مخاطبین ریز بین و صاحب تفکری مثل شما رو داریم.
اینجا هر کس آزاد است که نظر و تحلیل خودش را نسبت به تولیدات و آثاری که اینجا قرار میگیرد، داشته باشد.
با تشکر.
sharif
در مورد نرم افزارهایی که باهاش کار کردن اطلاعی ندارین؟ با تری دی مکس بوده یا مایا یا هردو ؟ از چه موتور رندری استفاده شده؟؟
قاسم قاسمی
درود بر شما
من توی ویدیویی که سازندگان در صفحه کیک استارتر این پروژه گذاشته اند سه نرم افزار مایا، افترافکت و پریمیر رو دیدم. معمولا توی چنین کارهایی نرم افزارهای بسیاری استفاده میشه.
در مصاحبه اختصاصی که در آینده از این تیم خواهیم گرفت به تمامی این سوالات پاسخ داده خواهد شد.
پیروز باشید.
معین زراعتی
همین چند وقت پیش در کنفرانس مطبوعاتی سونی در E3 کمپین همایت از ساخت نسخه 3 بازی shenmue ایجاد شد
که توانست در کمتر از چند ماه به عدد چند میلیون دلار برسد که واقعا نشان می دهد تبلیغات و چقدر مهم است.
این بازی ساخت خودش را شروع کرده و در مرحله ساخت قرار گرفته.
قاسم قاسمی
ممنون آقای زراعتی از حضورتان
همانطور که فرمودید تبلیغات نقش کلیدی در موفقیت یک محصول دارد.
در دنیای امروز تبلیغات آن قدر تعیین کننده است که می تواند تا حدود بسیاری به موفقیت یا شکست یک محصول منجر شود.
محمد رفیعی
سلام کار خیلی خوبی بود. آرزوی موفقیت برای جوانان ایرانی داریم. و تشکر از مدیر سایت اقای براتی
ایمان . ب
سلام آقای قاسمی …..
باز هم یک مقاله و یک نقد و بررسی خوب
خیلی خوشحالم که کنار ما هستی
زمانی که این کار رو دیدم شکه شدم …خیلی تاثیرگذار بود ….. و متاسف شدم که نتونست توی کیک استارتر بودجه لازم رو جمع بکنه …… در مورد تیم من تحقیق نکردم اما شنیدم که این تیم در جاهای مختلف دنیا هستن و تونستن با هم همکاری داشته باشن ( صحت این موضوع رو نمی دونم )
راستش در مورد ” ایرانی ” ….ایرانی میتونه یعنی اگه بخواد میتونه … الان استعدادهای خیلی زیادی توی زمینه 3D توی همین ایران باهمین امکانات کم توی همین سالها رشد کردن … البته نه بصورت آکادمیک بلکه با تلاش شخصی و در حال حاضر نیروی با دانش خوب وجود داره …. درآمد صنعت 3D می تونه جایگزینی برای درآمد نفت باشه ! صنعت 3D میتونه درآمدهای باورنکردنی رو ایجاد بکنه و مسئولین ما متاسفانه بصورت سیستماتیک به این قضیه ورود نکردن ….. بعضی از سازمانها و نهادها مثلا راهنمائی و رانندگی یه مدت در زمینه 3D هزینه کرد ولی این کارها زیربنائی نیستن و آنچنان فایده نداره …. مسئولین باید به فکر توسعه زیربنائی 3D توی ایران باشن …… فقط میتونم بگم متاسفم که به این بخش ها بهائی داده نمیشه ….. باید رشته های دانشگاهی توی این زمینه بوجود بیاد باید مکانیزم تولید انیمیشن شکل بگیره باید صنعتی بشه و باید به فکر صادرات انیمیشن بود …. یک کلام صادرات انیمیشن !
قاسم قاسمی
درود بر شما آقای براتی عزیز
ممنون از لطف شما
باعث افتخار من هست که در خدمت شما هستم
راستش من هم اولین بار که این انیمیشن سینماتیک را دیدم بهت زده شدم و باور نکردم که ایرانی های داخل ایران ساخته باشن
برای همین در موردش تحقیق کردم و به جواب سوالاتم رسیدم
همانطور که در مقاله بالا هم اشاره کردم این کار توسط ایرانی های ساکن در ایران درست شده و امکانات بسیار محدود و ساده ای هم برای این کار استفاده کرده اند
باید به مقوله انیمیشن سه بعدی بسیار بسیار حرفه ای تر در ایران نگاه شود
امیدواریم …
reza
مدت کل فیلم چه قدر هست ؟ سرمایشون چی شده تونستن چیزی جمع کنن؟ به امید موفقیتشون
قاسم قاسمی
با سلام خدمت شما
مدت زمان کل فیلم سی دقیقه بود که قرار بود در صورت جمع آوری سرمایه ساخته شود.
دوست عزیز برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک این پروژه در کیک استارتر مراجعه کنید که در توضیحات پایین متن وجود دارد.
موفق باشید.
ایمان . ب
این کار 3D توی کیک استارتر قرار گرفت تا سرمایه لازم رو جمع بکنه تا براساس این سرمایه ” یک اثر بلند ” شکل بگیره اما متاسفانه نتونست سرمایه لازم رو برای تولید اثر بلند بدست بیاره …… دلیل شکست هم گفته شد که مسائل کپی رایت بوده ….. ( در مورد دلیل شکست در جذب سرمایه مطمئن نیستم فقط شنیدم )