هارون سیمز یکی از نوآورترین هنرمندان کانسپت در دنیای فیلمهای امروز است با وی در مورد الهامات وی ، کار، برنامه ریزی برای آینده ، VFX ، استودیو های فیلمسازی و بسیاری از مسائل دیگر در ادامه گفتگوئی صورت گرفته است .
..
.
مصاحبه با کانسپت آرتیست فیلم های سینمائی : Aaron Sims
نرم افزار سه بعدی مورد علاقه شما چیست ؟
با توجه به داشتن یک پس زمینه درباره جلوه های عملی و کار با گل رس در حکاکی در طی سال های زیاد ، باعث شده که من از زی براش – ZBrush به شدت لذت ببرم . این نرم افزار وقتی که به دنیای مدلینگ و حکاکی مجازی وارد شد نرم افزار سه بعدی مورد علاقه من بود .
قبل از این من یکی از طرفداران نرم افزار سافت ایمیج بودم .. اما در حال حاضر از سیستم عامل مک – Mac استفاده می کنم و متاسفانه آنها نسخه ای برای این پلتفرم ارائه نکرده اند . به نظر می رسد افراد زیادی از مایا در پروژه های خود استفاده می کنند ، بنابراین می خواهم این نرم افزار را به عنوان نرم افزار متحرکسازی بکار بگیرم .
.
در 10 کلمه خودتان را توصیف کنید .
من یک آرتیست پر از اشتیاق برای کل فرآیند فیلم سازی هستم .
.
این اشتیاق به چه چیزی است ؟
من همیشه آرزو دارم که بهتر از سال قبل باشم . همیشه تلاش میکنم زمان و زندگی خود را به چیزهایی که به بهتر شدن من و الهام بخشیدن به دیگران کمک میکند اختصاص دهم .
.
اولین الهاماتی که باعث شد شما یک آرتیست شوید چه بود ؟
از کودکی چیزهای زیادی برای من الهام بخش بودند و اولین مورد پدر من بود . او یک آرتیست و یک متحرکساز – انیماتور بود . من در حال بزرگ شدن و رشد خودم او را می دیدم که همیشه درگیر یک تکنولوژی جدید بود . وقتی که فیلم ژوراسیک پارک را دیدم به سرعت به دنیای شبیه سازی کامپیوتری – CG علاقمند شدم ، به خاطر اینکه از دیدن دایناسورها به شدت تحت تاثیرقرار گرفته بودم . و می خواستم بدانم که آنها چگونه این کار را انجام داده اند . در آن زمان اطلاعات زیادی در زمینه شبیه سازی کامپیوتری – CG وجود نداشت . با این حال من هر چیزی که باعث می شد که به یادگیری من کمک کند را جذب می کردم . بعدها خوشبختانه چند نوار و کتاب مرتبط در این زمینه وارد بازار شد .
.
شما چیزهای الهام بخش را از کجا دریافت می کنید ؟
همه جا ، اغلب فیلم ها ، بازی های ویدئویی و سایر آرتیست هایی که در سرتاسر دنیا هستند برای من الهام بخش هستند . گوگل همیشه به عنوان یک رفرنس برای پروژه های من بوده ، همیشه چیزهایی در اینترنت هست که برای من الهام بخش خواهد بود .
.
فیلم مورد علاقه شما چیست ؟
جنگ ستارگان ، به دلایل بسیار زیادی . وقتی که بچه بودم این فیلم مرا جذب کرده بود من در آن زمان هیچ چیزی شبیه آن را هم هرگز ندیده بودم . از کاراکترها و موجودات بیگانه تا جهان های دور و سفینه های فضائی . جنگ ستارگان اولین فیلمی بود که من را به یک سفر در اعماق دور یک کهکشان برد .
.
انیمیشن مورد علاقه شما چیست ؟
شبیه سازی و گرافیک کامپیوتری یکی از چیزهایی است که به نظر می رسد همیشه در حال بهتر شدن هست . ما همیشه از چیزهایی که برای اولین بار می بینیم شگفت زده می شویم . برای من اولین ژوراسیک پارک ” T-Rex in the rain ” صحنه هایی داشت که واقعا مرا شگفت زده کرد و اکنون هم انتخاب های بسیار زیادی در لیست دارم .
.
.
بازی ویدئویی مورد علاقه شما چیست ؟
من یکی از طرفداران بازی های اول شخص تیراندازی هستم . به طور خاص اگر مبارزه با هیولاها و بیگانه ها در کار باشد بازی های Halo , Mass Effect و Gears of War تعدادی هستند که من از بازی کردن با آنها لذت می برم .
.
آرتیست مورد علاقه شما کیست ؟
در حقیقت من یک هنرمند مورد علاقه ندارم . افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف آنها را دوست دارم . می توانم به HR Giger به خاطر طراحی های او در زمینه موجودات بیگانه و Syd Mead برای چشم انداز شگفت انگیزی که او به آینده دارد نام ببرم .
.
کمپانی و استودیو Aaron Sims دقیقا چه زمانی ایجاد شد ؟
پس از دو دهه کار با Rick Baker و Stan Winston من در سال 2005 کمپانی Aaron Sims را تاسیس کردم . در ابتدا من در خانه کار می کردم و بعد به یک دفتر در غرب هالیوود منتقل شدم . با افزایش حجم کار به فضای بیشتر و یک خانه برای هنرمندانی که با من طی پروژه های مختللف کار می کردند نیاز شد . در ژوئن 2012 ما به یک مکان بزرگتر منتقل شدیم.
.
.
چند نفر در استودیو شما فعالیت می کنند ؟
معمولا 10 آرتیست در استودیو کار میکنند و تعدادی از افراد هم به صورت فریلنس – در زمانی که حجم کار زیادی می شود هستند . بالا و پائین شدن این عدد به پروژه ای که ما بر روی آن کار می کنیم وابسته است .
.
شما چطور خودتان را توسعه دادید ؟
به عنوان کسی که سالهای زیادی در طراحی بودم ، در اوایل زندگی حرفه ای فهمیدم که اگر شما می خواهید در این صنعت بمانید باید به طور مداوم خود را بازسازی کنید . چیزهایی که می دانید را با شرایط کنونی باید مطابقت دهید و همیشه سخت تلاش کنید که حتی از خود پیشی بگیرید !!!!
.
در چند سال اخیر استودیو شما چه پیشرفت هایی داشته است ؟
استودیو من از بخش طراحی کانسپت و کار طراحی به بخش pre-viz و جلوه های ویژه بصری – VFX رشد داشته . صنعت فیلم و سینما ترفندهای زیادی دارد و ما برای ماندن باید خودمان را بازسازی کنیم . اگر چه این حقیقت برای همه بیزنس ها هست . صنعت فیلم راه فیلمسازی را تقریبا هر سال تغییر داده است . به علاوه کار pre-visualisation و VFX برای کمپانی ما اجازه داده است که بیشتر در طول پروژه کار کنیم و هزینه های خود را کاهش دهیم .
.
شما چه چیزی را به صنعت CG ارائه کرده اید ؟
به عنوان کسی سالهای زیادی از عمرم را صرف ساخت افکت های مختلف برای صنعت CG کردم من احساس می کنم از یک راه یونیک به پروسه طراحی نزدیک شدم که خیلی از فیلم هایی که آنها را طراحی کردم از آن بهره بردند . من بهترین ارتباطات را با کارگردان ها و تیم برای تشریح پروسه طراحی داشتم که طراحی واقعا به چه معنی است و چگونه در دنیای واقعی کار خواهد کرد .
.
چه کارهایی را شما می توانید انجام دهید ؟
من هر چیزی که ارائه شده – حتی پروژه هایی که کاملا متفاوت از وضع موجود باشند و یا پروژه هایی که مشابه آنچه در گذشته انجام داده ام . من همیشه به دنبال یک چالش جدید هستم .
.
گام بعدی برای شما و همچنین کمپانی شما چیست ؟
گام بعدی برای کمپانی من این هست که تکامل و تحول در فرآیند هنری را ادامه دهیم و اینکه چگونه این فرآیند را با تولید و توسعه ابزارهای جدید اجرا کنیم که به ما در طراحی و خلق افکت ها کمک کند و اینکه جایگاه خاص خودمان را داشته باشیم .
.
اولین کار تجاری – تبلیغاتی که استودیو شما انجام داده است چه بود ؟
اولین کار کمپانی من در سال 2007 یک فیلم sci-fi – علمی تخیلی به نام I Am Legend بود که با کارگردانی Francis Lawrence اجرا شد .
.
کدام کار هست که شما می توانید با غرور بیشتری از آن صحبت کنید ؟
پروژه های بسیار زیادی هستند که من به آنها افتخار می کنم و هر کدام دلایل خاص خود را داراست . اما یکی که واقعا احساس کردم ظرفیت های زیادی برای ارائه دارد فیلم کوتاه من به نام Archetype است . این مظهری است از جنبه ها و زوایای مختلف چیزهایی که به عنوان یک جوان از فیلم هایی نظیر جنگ ستارگان برای من الهام بخش بوده است .
.
.
.
و آخرین مطالب در مورد این کار ؟
ساخت فیلم ساعت ها و در بعضی اوقات سالها و حتی بیشتر طول می کشد اگر مفهوم و کانسپت شناخته نشده باشد ، مانند فیلم کوتاه من Archetype . این یک ایده اورجینال با یک ریسک بالا بود که آیا مردم برای دیدن آن خواهند رفت یا نه . اگر آنها با مفهوم آشنا نباشند این شانس وجود دارد که آنها نروند .
.
مسئله خوب در زمینه فیلمی مانند Archetype این است که زمان زیادی برای ساخت آن صرف شده است . که این باعث می شود زمان کافی برای تمرکز روی داستان وجود داشته باشد . ما در حال حاضر بر روی یک کار بزرگ در حال حاضر فعالیت هستیم که به طور حتم مردم را هیجان زده خواهد کرد . امیدواریم شروع تولید از سال بعد باشد .
.
کار کدام استودیو را بیشتر تحسین می کنید ؟
من از طرفداران JJ Abrams هستم . استودیو او کارهای شگفت انگیز و الهام بخشی را ارائه میکند . همچنین از طرفداران ILM هم هستم . در حقیقت ILM و Weta هر دو در کار جلوه های ویژه بصری – VFX تحت فشار قرار دارند . آنها عهده دار باورنکردنی ترین و به یاد ماندنی ترین کارهای VFX هستند . آنها دارای آرتیست های با استعداد و توانائی هستند که در حال حاضر کارهای واقعا شگفت انگیزی انجام می دهند .
.
چه توصیه ای میتوانید برای 3D آرتیست های مشتاقی که قصد وارد شدن به این صنعت را دارند داشته باشید ؟
تنها توصیه ای که می توانم داشته باشم این هست که باید سخت کار کنید و سپس کار خود را برای دیدن همه ارائه کنید .
.
از زمانیکه شما برای اولین بار وارد این صنعت شدید چقدر تغییر کرده است ؟
صنعت فیلمسازی همیشه در حال تغییر است و این ادامه خواهد داشت تا به تکامل برسد . وقتی که من در 1980 شروع کردم بیشتر – البته نه همه – موجودات عجیب و غریب با استفاده از گریم و عروسک ساخته می شد ژوراسیک پارک همه چیز را تغییر داد . دنیای جدیدی را که یک نفر میتوانست با VFX ایجاد کند را نمایش داد.این مورد همچنین شروع حذف عروسک های خیمه شب بازی و حتی برخی میک آپ آرتیست ها از این صنعت بود . این واقعا سخت است که بگوئیم چه اتفاقی برای آرتیست های VFX و کمپانی ها رخ خواهد داد . بسیاری از کمپانی ها از صنعت خارج شدند و برون سپاری در حال تبدیل شدن به یک امر رایج شده است .
.
در حال حاضر جامعه جلوه های بصری در حال جلب توجه است که چگونه حقوق آرتیست های VFX اغلب نادیده گرفته شده است با توجه به اینکه آنها تاثیر بالائی در فیلم های پرفروش داشته اند . من امیدوارم به این موقعیت شغلی در این صنعت در آینده نزدیک توجه بیشتری شود .
.
26 دیدگاه
رضا
با فرهاد عظیما هم مصاحبه کنید.یکی از سه تای برتر ایرانه.تازه جز برترین های کارگردانی و فیلمانه نویسی و صداگذاری هم هست.
ایمان براتی
سلام ممنون از لطف شما – در صورت امکان حتما
افشین
مطالب این چنینی به آدم روحیه و انرژی میده
ممنون
ایمان . ب
ممنون افشین جان
حتما از این مطالب بیشتر میزارم
سپاس
احمد
تشكر از شما
ایمان . ب
مرسی آقا احمد
SJM
سلام
بسیار عالی بود
ایمان . ب
ممنون از شما
یا علی
چرا با فرهاد عظیما که استاد تمام انیمشن ایران هست مصاحبه نگرفتی؟؟!! برو یه تحقیقی در مورد فیلم نبرد خلیج فارس بکن.
سید مرتضی طهماسبی لاریمی
آقای ایمان
سلام و دست تون درد نکنه.ممنون
رضا بصيرت
سلام.
خيلي جالب بود.
سپاس فراوان.
ایمان . ب
سلام
مرسی آقای بصیرت …..
حسین محجوب
ممنون آقای براتی.
مجید
بطور میانگین هفته ای 6-7 بار به این سایت سر می زنم و از مطالب آموزنده اون نهایت استفاده رو می برم
می آموزم و تشکر می کنم
حسین تاجیک
خیلی عالی بود.
ممنون
مرتضی شایسته
عالی بود .
ایمان . ب
سپاس
از همه عزیزانی که محبت کردن و کامنت گذاشتن
بی نهایت ممنون
رسول شاکری
اقا ایمان از این گونه پست ها واقعا لذت میبرم. دست شما درد نکنه واسه زحماتی که میکشید.
CG.Edriss
مرسی آقا امیان خسته نباشید
سعید بهمنی
سلام
مرسی……ممنون__
وحید
سلام
عالی بود، ممنون.
h.davoudi
تشکر
فرزاد
یه دنیا تشکر
محمد مهدی رضایی
ممنون
علی محمدی
مثل همیشه انگیزه ای برای تلاش بیشتر
ایمان جان ممنون از اینکه این انگیزه رو با چنین پست هایی در من بیشتر و بیشتر میکنی
. این یکی از بخش های مورد علاقه منه.
مهدی عبدالی
ممنونم ازت ایمان جان.
لذت بردیم. 🙂