در ادامه تحقیقات جالب توجه جناب Mark Sagar و تیمش در دانشگاه Auckland که به خاطر پروژه خارق العاده BabyX شناخته می شوند، ویدیو جدیدی از آخرین پروژه آنها با عنوان Auckland Face Simulator انتشار داده شد. این پروژه بخشی از گروه بزرگتر تحقیقاتی در دانشگاه Auckland University به سرپرستی Mark Sagar است که او بعد از ترک استودیو Weta Digital شروع کرده بود.
شبیه ساز حرکات صورت Auckland Face Simulator
در شرکت Weta ، مارک (Mark) نقش کلیدی را در Pipeline سیستم Facial Action Coding System) FACS) داشته ، که در فیلم های Avatar ،king Kong مورد استفاده قرار گرفته و Weta استفاده از آن را ادامه داد. به عنوان بخشی از مطالعات بی وقفه رفتاری و شبیه سازی کامپیوتری ،Mark Sagar و تیمش توانستند یک چهره – Face ساده و موثر برای ساخت Realtime حرکات صورت انسان توسعه دهند. قابل توجه ترین مورد در این شبیه سازی ها این بود که به صورت کاملا تعاملی و Realtime صورت گرفته بودند. با اینکه Auckland Face Simulator هنوز در حال توسعه می باشد ولی به طور کاملا موثر توانایی ساخت صورت انسان را بسیار واقع گرایانه ، دقیق و حتی قابل کنترل را دارا بود و همین راه خوبی برای بیان دینامیک برای تحقیقات روانشناسی است.
در بازدید اخیر دکتر Alvy Ray Smith یکی از موسسان پیکسار از این آزمایشگاه و دیدار با تیم تحقیقاتی اذعان خوشحالی کرد و گفت: ” اگر وقت داشتم می خواستم آن را با شما در این آزمایشگاه صرف کنم ” کاربرد های این تکنولوژی در بر گیرنده 2 بخش کلی می شود
- صرفا جهت تحقیقات (Pure Research)
اکتشاف و تجسم نظریه های عملکرد مغز و رفتار آن از طریق مدل سازی محاسباتی
- تحقیقات کاربردی و تجاری (Commercial Applied Research)
شامل : روش های جدید و بسیار واقعی تر برای ارتباط با تکنولوژی از طریق بیان احساسات انسان و ماشین
“ما اعتقاد داریم بهترین راه برای شبیه سازی بیولوژی رفتار از طریق یک مدل بیولوژی نیز می باشد” گفته ای از Sagar کسی که اخیرا نیز سخنرانی را در FMX داشته و کسی که گفت: زمان تقریبی برای تکمیل هر کدام از این چهرهای دیجیتالی با این کیفیت فقط کمتر از 6 هفته از شروع تا رندر نهایی بوده است .
11 دیدگاه
محمد
سلام
من راستش نفهمیدم سیستم کپچر اینا چه مزیتی داشته و رو چی داشتن تحقیق میکردن ؟؟!
مثلا اینکه برای حرکتهای صورت در فضای سی جی میخوان از هوش مصنوعی استفاده کنن یا نه ؟
معین زراعتی
سلام دوست عزیز
این سیستم اصلا سیستم کپچر نیست در حقیقت این یک نرم افزار برای ساخت حرکات صورت است که هنوز در مرحله R&D قرار دارد. یکی از قابلیت های ویژه این نرم افزار عمل کردن به صورت Realtime می باشد. که خود واقعا جالبه چون شبیه سازی حرکات صورت در چنین سطحی (واقعیت) بسیار زمان گیر و غیر ممکن است ولی به لطف این تکنولوژی دیگر این فرایند سریع می شود.
قطعا در این پروژه AI یا همان هوش مصنوعی نقش مهمی را ایفا می کند ولی این عمکرد قابل کنترل است و کاربر می توان حرف اول اخر را در این پروژه بزند.
persian
6 هفته برای هر صورت خیلیه تو پروژه انیمیشن!!! حالا شاید من اشتباه میگم. یا خدا الان ایمان میاد به رگبار میبنده منو… به بزرگی ببخشید
persian
ببخشید این عکس من نیست رو avatar!
معین زراعتی
درسته 6 هفته ، زمان زیادیه ولی در بخش R&D این زمان بسیار کمی است.
تمام این چهره ها با اخرین جزییات ساخته شدند و علاوه بر ان برای بخش بخش صورت حرکت های مختلف در نظر گرفته شده و همچنین برنامه نویسی (کد نویسی ) ان را نیز در نظر بگیرید.
امیرحسین
خیلی جالب و خوب بود !
متشکر
معین زراعتی
خوشحالم که مفید واقع شده.
danial
ممنون اقا ایمان 🙂
مطلب عالیی بود .
معین زراعتی
ممنون از شما…
danial
عذر میخوام اقای زراعتی .
به نویسنده دقت نکردم .
ولی مهشره نرم افزاره
معین زراعتی
خواهش می کنم. عذر خواهی لازم نیست
واقعا تصور 5 ساله دیگه غیر ممکنه !!!