امروز یک نمونه کار بسیار زیبا به نام آنفولانزا از آثار DEFORM یکی از گروههای با استعداد ایرانی را می بینیم و در مورد تولید این کار صحبت های ارزشمندی از زبان سازنده خواهیم داشت ..
خیلی از بچه ها ی داخل کشور هرچند از امکانات مدرن و تجهیزات گران قیمت به دور هستند اما با هنر و استعداد و ذوق سرشار و با تیزهوشی تمام مشکلات را پشت سر گذاشته و آثار جالب توجه و تحسین برانگیزی ارائه می کنند . این صحبت در کاری که امروز معرفی خواهد شد مصداق پیدا می کند .
.
. چند سال پیش وقتی تازه وارد انجمن مجید آنلاین شده بودم یک نمونه کار تحسین برانگیز به نام آنفولانزا از گروه DEFORM در بین سایر آثار ارائه شده نظرم را جلب کرد در همان زمان هم با دیدن کار از تیم و گروه سازنده تشکر کردم تا اینکه بعد از چند سال …. طی روزهای گذشته بر سر پلاگین المنت تری دی با یکی از اعضای این گروه به نام آقای امید یار محمدی . به صورت اتفاقی هم صحبت شدم و خوشبختانه صحبت ها گل گرفت و به گذشته و نمونه کارهای ارائه شده کشیده شد و خاطره کار زیبای آنفولانزا باعث شد از آقای یارمحمدی درخواست کنم توضیحات و پشت صحنه این اثر زیبا را در سایت مانیز منتشر کنند تا افراد بیشتری این نمونه کار زیبا و استعداد بچه های ایرانی را ببینند .
.
شخصا به دنبال کارهایی هستم که در پشت آنها یک فکر و یک اندیشه و حساب و کتاب وجود داشته باشد و از این دست کارها همیشه حمایت خواهم کرد . کار آنفولانزا جز کارهای دوست داشتنی من و جز آثاری هست که دارای نظم و انضباط و دارای شخصیت هست . کار آنفولانزا به جهت دارا بودن ساختار ، دارا بودن چارچوب و استفاده درست از مفاهیم و ابزارها باعث شده که واقعا تاثیر گذار باشد .
.
آقای یارمحمدی یکی از اعضای این گروه در مورد نحوه تولید عنوان کرد که امکانات بسیار ساده ای برای تولید این اثر یعنی آنفولانزا استفاده شد که استاندارد نبودن آنها در مراحل کروماکی باعث ایجاد مشکلاتی در تغییر نورها و ایجاد سایه ها شدند . در این کار نرم افزار های تری دی مکس و افترافکت و در بخش کروماکی پلاگین KeyLight و همچنین ماسک گذاری در محیط افترافکت نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفته است . در ابتدا کار به دو بخش کامپوزیت دو بعدی و سه بعدی تقسیم شد ، در بخش دو بعدی جهت تامین تصاویر مورد نیاز از محیط های مختلف شهری مانند آسفالت ، نیمکت ، سطل آشغال و … عکاسی صورت گرفت و در نرم افزار فتوشاپ این تصاویر برش داده شد و به عنوان لایه های سه بعدی در نرم افزار افترافکت مورد استفاده قرار گرفت . اینکار باعث شد که با استفاده از امکاناتی که دوربین افترافکت ارائه می کند در بین لایه ها ی سه بعدی حرکت کنیم و انیمیشن های زیبا یی با این قابلیت بسازیم . این بخش یکی از سخت ترین و سنگین ترین مراحل کار بود چرا که تعداد لایه ها به طرز قابل توجهی زیاد شده بود . جهت افزایش سرعت در محیط کاری از سیستم پروکسی افترافکت و از تصاویر با رزولوشن کمتر استفاده کردیم .
.
.
.
در این کار از تکنیک Stop Motion استفاده شد و حالت استاپ موشن شخصیت با دوربین عکاسی کانن و با روش عکاسی پی در پی ایجاد شد به طبع تصاویر با این کار حالت رباتیک داشت ولی برای نرم تر کردن حرکات و سرفه های کاراکتر از افکتهای نرم افزار افترافکت به نام Wide Time استفاده کردیم .
.
.
در بخش سه بعدی آقای نیک سرشت مدل سازی قطرات و شخصیت ها را انجام دادند و سکانس های تری دی به صورت RPF به محیط افترافکت متتقل شد و با استفاده از دوربین افترافکت در بین تصاویر حرکت کردیم . سیستم رندرینگ در تری دی مکس Scanline و نور Sky Light بود . جهت صدا گذاری از نرم افزار ادوبی ادیشن استفاده و برای تدوین نهائی از ادیوس کمک گرفته شد . یک هفته زمان ضبط و پیش تولید بود و کل کار هم طی 40 روز به اتمام رسید. بعد از این صحبت ها شما را دعوت به دیدن این اثر زیبا می کنم .
.
INFLUENZA
Deform Group
نویسنده ، کارگردان ، انیمیشن سه بعدی
اکتای نیک سرشت
انیمیشن دو بعدی ، صداگذاری ، تدوین ، کامپوزیت
امید یار محمدی
مرداد ماه 89
لینک دانلود
40 دیدگاه
عرفان خانی
آقا ایمان…
چرا از ادیوس بدت میاد؟؟ ادیوس به این خوبی
البته من از پریمیر خوشم میاد ولی بخاطر ضعف سیستم پریمیر خیلی خوب جواب نمی داد همش not responding می شد یعنی اصن جواب نمی داد!! بخاطر همین من با ادیوس تدوین می کنم و ازش تعریف می کنم
انیمشن آنفولانزا خیلی قشنگ بود مخصوصا صداگذاریش
ایمان . ب
مشکل سیستم شما دلیل بر ضعیف بودن پریمیر نیست
کلا ساختار ادیوس رو مثل برنامه های یولید ! در سطح کارهای خونگی می دونم
امید یارمحمدی
مرسی پویا جان که کار رو دیدی . این کار دو سال پیش تو جشنواره فیلم کوتاه تهران جزو 35 کار منتخب کشور شد . و جشنواره تصویر سال هم دیپلم افتخار و مقام اول رو کسب کرد .
این کار و کاری که هم اکنون در حال انجامش هستیم . یک نکته مشترک در اجرای تکنیک هاش داره . و اونم اینه که اگر قرار یه تکنیکی اجرا بشه . آموزش های مربوط رو در همون مرحله یاد گرفته و روی کار پیاده سازی میکنیم .
استوری بورد و استوری ریل نقش مهمی تو کار داره . و اینکه برای پیش تولید زمان خوبی میگذاریم . و این شعار که هیچ کاری نشد نداره سر لوحه کارمونه .
ایمان . ب
منتظر کار جدید شما هم هستیم
پویا
سلام
عالی بود … از کارهای داخلی و بخصوص اطلاعات کامل از نحوه عمل و مراحل کارشان بیشتر بگذارید . همین انتشار اطلاعات و معرفی افراد داخلی میتواند عامل محرکه خوبی برای انگیزش برای تولید آثار بهتر باشد . کاش یک مسابقه یا جشنواره یا یک همچین چیزی هم در سطح کشور برای کارهایی از این دست داشتیم . تشکر …
ایمان . ب
این کار فکر کنم توی یک جشنواره هم جایزه برده
ایشالله آقای یار محمدی خودشون بیان و توضیح بدن
ممنونم که توی بحث شرکت کردین
پویا
سلام
لینک دانلود مشکل داره تو رپید این ارور رو میده لطفا اصلاح کنید . تشکر
Download not available
Download permission denied by uploader. (0b67c2f5)
ایمان . ب
تست شد
مشکلی نبود
اگر مشکلی داشتین S رو از https بردارید
با مرورگر دیگری هم تست کنید
امید یارمحمدی
خیلی ممنون بابت نظرتون. انشاالله تا سال نو کار آماده خواهد شد .
ایمان . ب
ایشالله ما هم منتظریم
سیامک سازگار
خسته نباشید
با حال بود. امیدوارم بازم کارای بهتر ازتون ببینیم
ایرانیان تایلند
با عرض سلام و احترام
جناب یارمحمدی خیلی از کارتان به شوق آمدم ، ما در تایلند حضور داریم ، لطفا با ایمیل ما تماس داشته باشید ممکن است بتوانیم همکاری خوبی با هم داشته باشیم
info@iranianthailand.com
صادق علوي
با سلام و خسته نباشيد
حسابي تشكر ميكنم از سازندگان اين اثر و همينطور مديريت اين سايت.
كار خوبي بود و سطحش از خيلي كارهاي ديگه بالاتر بود.
مهمترين چيزش كه من خوشم اومد همين روند داستاني و استفاده به جا از گگ ها بود.
واقعا در كل كار زيبايي شده بود .
فقط يه سوال؟
سازنده اين اثر الان چه كار ميكنه؟
نسبت به چند سال پيش چقدر پيشرفت كرده؟
در امد خوبي داره؟
ایمان . ب
ممنونم از لطف شما
……..
رضا بصيرت
.
سلام آقا الياس.
چرا كه نه. حتما ميشه.
elyas askarpoor
سلام آقا رضا خوشحالم که زمینه ی کاریت تا حدودی شبیه زمینه ای هستش که من کار می کنم،ولی باز هم می بینید که هالیود بهترین انتخاب رو در نرم افزار برای پیشبرد اهدافش انجام می دهد حالا مهم نیست که شما سفارش اونها رو با چی میزنی ولی اگر انتخاب نرم افزارت درست نباشه حتی اگر کارت هیچ نقصی نداشته باشه بازم حرکتت درست نیست.تمام حرف من در باره ی نقص حرفاتون،این بود.
خوب بگزریم،آرزوی من اینه که تو ایران یک کمپانی بزرگ صنعت جلوه های ویژه برپا کنم…یعنی میشه؟حتما” میشه.
رضا بصیرت
.
ایمان جان سلام.
خدمت دوست خوبمون آقا الیاس عزیز هم سلام دارم.
در مورد کمپانی های هالیوود فکر کنم که اشتباه نکردم چون خودم شخصا با چند تا بزگترین کمپانی هاشون مکاتبه کردم و با بعضی از افرادشون کم و بیش به طرق مختلف در ارتباط هستم و شیوه کار و استخدام نیروهاشون رو تقریبا می دونم. من با اینکه با مکس کار می کنم و بصورت تخصصی در زمینه تخریب CG (در Thinking Particles و Rayfire و Fume FX و چند پلاگین و نرم افزار دیگه) و کار با پاتیکل ها و نرم افزار ساخت سیالات مثل Realflow و Boujou برای ترکینگ و چند نرم افزار دیگه فعالیت دارم با یکی از کمپانی های بزرگ هالیوودی که کار CG رو بر پایه Houdini انجام می دادن و هیچ استفاده از نرم افزارهای تخصصی من نداشتن مکاتبه کردم و متوجه شدم که می تونم با اونها همکاری داشته باشم.
برای اونها خروجی کار بر اساس نیازشون مهمه که اگه بتونی با هر نرم افزاری(فقط در یک سری از بخشها) طبق خواستشون ارائش بدی به دردشون می خوری. البته برای همکاری مستقیم در کنار افراد گروه باید حتما از نرم افزارهای تخصصی شون استفاده کنی. این دلیل اون صحبت هالیوودیه من بود.
————-
یه نظر هم برای ایمان عزیز دارم.
اینجا توی این سایت بهترین مکانیه که ما می تونیم با هم تبادل نظر داشته باشیم. با هم بحث کنیم و از تجربیات و نظرات همدیگه استفاده کنیم. شاید هر کدوم از ما تجربیات و اطلاعات خوبی داشته باشیم که بتونیم با هم درمیون بزاریم.
اگه امکان داره یه پست فراخوان توی سایت قرار بدین و یه تاریخ خاص مثلا یک هفته دیگه فلان روز رو برای بحث و تبادل نظر در زمینه جلوه های ویژه بین اعضا سایت و دیگران قرار بدین. قطعا اون روز روز خوبی میشه و می تونه ادامه دار هم بشه. میشه هم در مورد زمانش توی همون پست از اعضا نظر بگیرین و بر اساس میانگین نظرات روز رو انتخاب کنین. بعد از مشخص شدن روز یک موضوع خاص رو مطرح کنیم و حول اون موضوع نظراتمون رو می گیم و به همین طریق و بقول معروف بحث باز می شه. درسته که اینجا تالار گفتمان نیست ولی می تونه از خیلی از تالارهای گفتمان(که اکثراً اصولی نیستن و معمولا فقط از همدیگه درخواست نرم افزار یا کد کرک می کنن) پیشی بگیره.
به هر حال این یه نظر بود.
تصمیم نهایی با شما مدیریت محترم سایته.
براتون آرزوی موفقیت دارم.
ایمان . ب
سلام
ممنونم از اینک وقت گذاشتن و پیگیر مطلب هستین
….
در مورد تبادل نظر ، این به یک بستری اینترنتی به نام انجمن یا Forum احتیاج داره
امکانات یک سیستم انجمن – Forum دقیقا چیزهایی هست که شما عنوان کردین
الان با وضعیت افزایش قیمت هاست ، پهنای باند و لایسنس راه اندازی انجمن
در برنامه کاری من نیست … مگر اینکه خود کاربرها همکاری کنند که
اون رو هم بعید می دونم .
راه اندازی انجمن جز برنامه های بلند مدت و آتی من بوده و هست
بهر حال سپاسگذارم
elyas askarpoor
سلام جناب آقای یارمحمدی خسته نباشید.من شخصا” کار شما رو دوست داشتم خوب تونستید مفهوم رو به تصویر بکشید.این کار می توانست رنگ بهتری رو داشته باشه ………….. آقای یارمحمدی دوستی با شما می تواند ارزشمند باشد این ایمیل من می باشد :elyasaskarpoor@yahoo.com خوشحال مشوم
ایمان . ب
سپاسگذارم
به دلایلی که احتمالا خود شما هم حدس خواهید زد نقطه چین قرار گرفت
موفق باشید
elyas askarpoor
سلام آقای بصیرت حرف هایی که شما زدید کاملا” بدیهی ولی نقص داره من خودم عاشق اینم که از آماتور ترین ابزارها حرفه ای ترین کارها رو بسازم و این کار رو کردم اما همیشه نمیشه این کار رو کرد در پروژه های بزرگ صنعت فیلمسازی خیلی عوامل مهم هستند که ایجاب می کند که ما به سراغ نرم افزارهای بهینه تر و تخصصی تر برویم، از طرفی هم بلد بودن این نرم افزار ها قطعا” فایده داره، با این نظر موافقم که خلاقیت و نوآوری که به خصوص که در حرفه ی ما خیلی تاثیر گزاره،حرف اول رو میزند،آما این توان نرم افزار که هم به آنها حقیقت می بخشه و هم حتی توان این نرم افزار ها نوع جدیدی از خلاقیت رو در انسان ایجاد می کند که همه اینها دست به دست هم میدهند و کار زیبایی خلق می شود. بله من hudini,mayaرو در 3d و NUKE,flameرو در composit بر after effects,motion,…ترجیح میدم.حرف های شما راجب هالیوود ناقص و کمی اشتباه می باشد. البته من هالیود پرست نیستم ولی طرفدار حرکت درستم و آنها این کار رو می کنند.در کل بهتر با توجه به نیازتون و ارزشی که به کارتون می دهید نرم افزار خودتون رو انتخاب کنید مهم این است که در نهایت کار عالی و تائثیر گزار باشد تمام تلاش ما در این حرفه رساندن درست معنی با زیباترین جلوه ی بصری هست.خسته نباشید.سرتون درد آمد.
ایمان . ب
ممنونم از اینکه نسبت به صحبت های آقای بصیرت نگاه منفی ندارین
من هم با آقای بصیرت و هم با شما تا اندازه ای موافقم
ولی مسائل خیلی زیادی هست که اجازه اینکه از نرم افزار های درجه یک استفاده بشه در خیلی از ابعاد نیست
بحث خیلی پیچیده است و امکان باز کردن این بحث هم واقعا نیست
موفق و پیروز باشید
امید یارمحمدی
مخاطب آقای بصیرت .
با سلام
دوست عزیز ممنون بابت نظرتون .
روحیه بخش بود.
موفق باشید .
رضا بصيرت
با سلام.
تو جواب آقاي الياس عسكرپور دوست دارم بگم كه قرار نيست وقتي يكي يه پروژه اي رو با اون نرم افزارهايي كه بلده و اونچه كه در توان داره انجام ميده و بعنوان نمونه كار ارائه مي ده، اينقدر هي بهش بگيم چرا از اين نرم افزار استفاده كردي و از اون يكي استفاده نكردي!!؟
به هر حال هر كس با هر تواني كه داره يه كار رو انجام مي ده. قرار نيست كه همه با نرم افزارهاي “بزرگان” هاليودي كار كنن. (كه البته اونجا هم يه همچين طرز تفكري وجود نداره و شما با هر تحصص در هر نرم افزاري حتي نرم افزارهاي غير تخصصي اون كمپاني ها هم مي توني اونجا كار كني و حتما توي پروژه هاشون از شما و تخصصتون بهترين استفاده رو مي كنن)
پس اگه همه از يك نرم افزار استفاده كنن تكليف اين همه نرم افزارهاي مختلفي كه وجود داره با اين همه امكانات منحصر به فرد چي ميشه؟
حتما ايشون بايد در بخش سه بعدي از Houdini , Maya و در بخش كامپوز از Nuke و نرم افزارهاي حرفه اي تر استفاده مي كردن؟
آخه دليلي نداره كه وقتي كسي مثلا تا حالا با اديوس كار كرده و اون نرم افزار رو بلده، براي يه كار بره و با final cut pro يا AVID MEDIA COMPOSER كار كنه. بزاريم هر كس در حد توان و امكاناتش كاري رو ارائه بده.
البته ببخشيد كه پر حرفي كردم، ولي دوست داشتم اين نكات رو مطرح كنم تا يكم اين طرز تفكر عوض بشه.
گاها مي بينيم كه گروه هاي هنرمند و خلاق هرچند كوچك و خودجوش با اينكه با نرم افزارهاي سطح متوسط كار مي كنن، ولي ماحصل كارشون هميشه يه كار حرفه ايه و ميبينيم كه نرم افزار فقط چند درصد از كاره و اونجوري كه ما فكر مي كنيم نيست، بلكه خلاقيت و هنر فرديه، كه حرف اول رو ميزنه. اين فقط حرف من نيست، بلكه حرف همه كمپاني هاي بزرگ ساخت انيميشن و جلوه هاي ويژست.
باز هم عذرخواهي مي كنم.
با تشكر از مديريت محترم سايت.
ایمان . ب
ممنونم
سپاسگذارم
مرسی که پیگیر هستین
استفاده کردیم
کسرا
سلام خسته نباشید ، به نظر من سرعت رندر ادیوس 100 برابر پریمیر هستش ، یا این که مشکل از سیستم من هست که پریمیر سرعت رندرش به ادیوس نمیرسه یا این که واقعا سرعت رندر ادیوس بالاست ، اگر آقا ایمان یک توضیح کوچیک بدن ممنون میشم البته توشته ی من ربطی به موضوع انفولانزا نداره به هر حال ببخشید ^_^
ایمان . ب
نه دوست عزیز اصلا موافق این قضیه نیستم
نسخه ها قدیمی پریمیر یک مقداری مشکلات داشت
اما الان نسخه Cs6 اکثریت فرمت ها رو ساپوریت می کنه
و با سرعت خیلی عالی خروجی میده
در ضمن در بخش Multi Camera
از نامحدود تراک ویدئویی پشتیبانی میکنه
و دهها قابلیت جدید دیگه …..
شخصا پریمیر رو به خاطر اینترفیس حرفه ای و امکانات
بی نظیری که توی نسخه Cs6 ارائه کرده ترجیح می دم
elyas askarpoor
سلام،من منظورم ادیوس یا پریمیر نبود برای یک کار درست و خوب و تجربه ی بهتر،نیاز که پا رو جاپای بزرگان بزاریم،این دو نرم افزار و حتی خیلی از نرم افزارهای دیگه کار شما رو راه می اندازند ولی چه بهتر برای کارت نرم افزاری رو کار و تجربه کنی که سرامد و واقعا” یک نرم افزار تدوین و شاید تنها نرم افزار تدوین باشه، نه اشتباه نکن منظورم نرم افزار بی نظیر final cut pro نیست بلکه من تنها به AVID MEDIA COMPOSER اشاره دارم، واقعا” محیط جذاب و حرفه ای و پیچیده ای داره، اگر می خواهی سواد هالیوودی در کار با نرم افزار تدوین داشته باشی با این کار کن،ببخشید که سرتون رو درد آوردم،امیدوارم حرفهایم را نژاد پرستانه نبینید.البته این حرفم برای سایر نرم افزارهایی که استفاده کردی صادق اما دیگه نه ادیوس
امید یارمحمدی
دوست عزیز . ممنون بابت نظرتون
حالا چرا ادیوس ؟…
برای ما خود فیلم بیشتر ارزش داشت تا نرم افزارهاش.
چون 4 سالی هست تدوین هام رو با ادیوس انجام میدم.و اینکه برنامه ادیوس کارم رو راه مینداخت .شاید یکسری ضعف نسبت به پریمیر داشته باشه. اما کار راه اندازه.
ایمان . ب
مرسی .. سپاسگذارم
elyas askarpoor
entekhabe narmafzarat khub bood vali eshtebah kardi az edius estefadeh kardi
ایمان . ب
سلام
لطفا فارسی تایپ کنید
شخصا هم پریمیر رو از همه لحاظ به ادیوس ترجیح می دم
ولی خب سلیقه ایشون این بوده
یا شاید هم دلیل خاصی داشته
آقای یارمحمدی ایشالله خودشون جواب میدن
رضا بصيرت
سلام ايمان جان.
اميدوارم كه خوب و سرحال باشي.
با توجه به تجهيزات كم و ابتدايي كه اين گروهِ خود كفا داشتن و استفاده كردن، كارشون خوب شده و بهتر از كار ايده ايه كه پشت اين كار بوده و بايد تحسينشون كرد.
بهر حال به نظر من اين گروه اگر كه بخوان امروز يه كار ديگه به همين شكل انجام بدن كلي بهتر ميشه.
اميدوارم كه شما و آقاي يارمحمدي عزيز موفق و مويد باشيد.
ایمان . ب
سپاسگذارم
کاملا موافقم
این کار مربوط به 2-3 سال پیش هست و نسبت به زمان خودش
باید سنجیده بشه …. شما هم موفق و پیروز باشید
امید یارمحمدی
با سلام ممنون که کار رو دیدید . بله جا داشت که در رندریگ بیشتر پرداخت بشه . ولی با ضعف سیستم هامون فقط تونستیم در این حد کار رو رندر بگیریم .
دوربین کانن دی 400 بود . تجهیزات خاصی نبود باور کنید بجای رفلکتور از فویل آلومینیومی استفاده کردیم . و حدودا 3000 وات نور رو در زوایای خاصیی تاباندیم .
. در رابطه با ترکینگ ما اخیرا تستی داشتیم با دوربین کانن دی 600 . که براحتی در نرم افزار های ترکینگ جواب گو بود . و نتیجه لازم رو از این دوربین گرفتیم .
ایمان . ب
سلام
بسیار ممنونم
خیلی خیلی محبت کردین
سپاس
کسرا
سلام خسته نباشید جناب آقای ایمان
اول از همه لوگو Iman VFX جدید و ادامه مطلب جدید مبارک باشه
اقا ایمان یک سوال داشتم البته اگه وقت داشتید جواب بدید
پروکسی افترافکت یعنی چی ؟؟؟؟؟
ایمان . ب
سلام
سپاسگذارم
با این قابلیت میشه از فایل های با کیفیت یک فایل کم کیفیت ایجاد کرد و
برای اینک سرعت کار حفظ بشه با فایل کم کیفیت کار رو جلو برد
و در نهایت و در زمان رندر فایل با کیفیت بالا رو جایگزین کرد
موفق باشید
سعید بهمنی
موفق باشند….ولی یکم به نظر در رندرینگ جای کار داره ولی بازم با این امکامات خوبه اگه میشه یکسری اطلاعات در باره ی مدل دورببن وسایر تجهیزاتشون ارایه بدهید ممنون می شم آقا ایمان .. در کل می خواستم بدونم یک دوربین خوب برای ترکینگ چه مشخصاتی باید داشته باشه…هم تولد امام رضا و هم سالگرد سایتتون تبریک می گم
ایمان . ب
ممنونم از لطف و محبتی که دارین
آقای یارمحمدی ایشالله میان و جواب میدن