ad

درباره نویسنده

ایمان براتی

ایمان یعنی اعتقاد ...... اعتقاد به رویش جوانه در دل سنگ ..... از سال 1380 به خاطر علاقه به ساخت موزیک ویدئو وارد دنیای نرم افزارهای پریمیر پرو و افترافکت شدم . در سال 1381 با تاسیس فروشگاه اینترنتی ( ترسیم استور - ترسیم پرس ) محصولات آموزشی ، گرافیکی و دیجیتال جویس را ارائه کردم که جزء اولین نسل از فروشگاههای اینترنتی ایران بود . سپس در سال 1389 اولین وب سایت فعال VFX ایران یعنی همین www.ImanVFX.com را راه اندازی کردم . حرف V ابتدای Visual و FX مخفف Effects و در مجموع VFX به معنای ویژوال افکت ، Visual Effects یا جلوه های بصری است و مخاطبان عمومی آنرا به نام جلوه های ویژه می شناسند . با سختی های خیلی زیاد شروع کردم و چون به هدفم ایمان و اعتقاد داشتم ، کلمه ایمان را در کنار VFX قرار دادم و سایت ایمان وی اف ایکس شکل گرفت.

مطالب مرتبط

100 دیدگاه

  1. نیما 68

    سلام ایمان عزیز
    من سینما فوردی کار میکنم برای اینکه با افتر افکت سازگاری بهتری داره
    (البته نظر من اینه) از لحاظ محیط نرم افزار ساده تر فانتزی تر نسبت
    به نرم افزار های دیگر تری دی ها برخوردار و وکاملا قابل رقابت با تردی مکس
    بلندر هم کار کردم ولی همه نیاز هارو رفع نمکنه ولی نمیشه منکر
    خوبی که شما متذکر شدید در بالا شد

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      مرسی از کامنت شما …………..

  2. سید مرتضی طهماسبی لاریمی

    سلام
    من هجده سالمه واز دوسل پیش تا الان یعنی از شونزده سالگی تا الان دارم
    نرم افزار بلندر رو یاد می گیرم.
    درواقع ورود من به دنیای زیبای گرافیک وانیمیشن با نرم افزار بلندره.
    البته این مربوط به تحقیق کردن و جست وجو کردن و مقایسه ی بین
    نرم افزارهای دیگه نبود.چون اون موقع یعنی شونزده سالگیم،بوسلیه ی
    پسر عمه ام که برنامه نویس کامپیوتره با بلندر آشنا شدم.ولی الان
    می تونم بگم با اینکه کم کم دارم نرم افزار های 3dmax و cinema4d
    رو هم یاد می گیرم، هیچ نرم افزار نمی تونه جای بلندر رو به عنوان
    نرم افزار شماره اول برای من بگیره.هم به خاطر راحتی وساده بودن
    اون نسبت به بقیه و هم اینکه شاید اولین نرم افزار سه بعدی ای هست
    که من با اون آشنا شدم.
    سید مرتضی طهماسبی لاریمی

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      ممنون
      به نظر من مسیر بلندر رو ادامه بدین
      بلندر هم رایگانه هم اینکه تمام نیازهای شما حتی کامپوزیت رو هم در نظر گرفته
      جاده ای که انتخاب کردین چشم انداز های زیبایی داره
      مرسی

  3. ali

    با سلام مجدد اقا ایمان با اینکه من نظر دادم ولی چند نکته رو خواستم بگم از انتخواب افرادی که به
    سمت برنامها رفتند یه توضیح کلی در مورد برنامه ها بدم و اینکه خیلیها با اینکه برنامه عوض کردند
    و بدون هیچ انگیزه ای واقعا برام سوال شد که مجبوزر شدم بنویسم در مورد انیمیت اول از اینکه
    انیمیت مایا تقریبا همون motion bulder که افرادی که با مایا کار میکنند و با اینکه قدرتمن هست
    ولی به سمت motion bulder میرند علت اینکه سبک دینامیک و چندین گزینه بیشتر از خود مایا داره
    …….
    در مورد سوفت امیج انیمیت اون فوق العادس ولی به پای motion BULDER نمیرسه همین کمپانی
    پلاگینی رو بیرون داد به نامcatکه محصول همین کمپانی بود حال خود مکس در 2014 هم از cat
    و هم ترکیبی از motion bulder با هم ادغام شدند و شما با هم میتونید حرکات ترکیب کننید یعنی
    در کل ترکیبی از CAT و MOTION BULDER با هم هست و برام جالبه که چرا حرف از قوی بودن
    میاد
    ……..
    در مورد دینامیک شرکت NVEDIA قویترین دینامیک رو در خودش گزاشته و اکثر برنامه ها از همون
    مبنا استفاده میکنند الان افرادی که میگنند اون قوی تره یا اون؟ واقعا نمیدونم چی بگم نکته دوم
    شرکت CEBAS برنامه THINKING PARTICLEخودشو در ورژت اخیر از شرکنNVIDIA تکنیکش و
    خریداری کرد و داینامیکش و بر این مبنا گزاشت و جالب تر از اون باید بدونیید CINEMA4D بخشی
    از ویژگیهای THINKIG PARTICLEخریداری کرد و با همین نام همین گزینه در خودش گزاشت
    این برنامه اگر کامل بخواین یاد بگیرین 2 سال زمان میبره و برام جالبه که بعضیا از سادگی
    این برنامه حرف میزنند نکته دیگر 4 برنامه
    THINK BOX – THINKING PARTICLE – RAY FIRE – FUME FX که در کل 7 تا میشوند
    جزع قویترین برنامه هاهستند و از لحاظ قیمت ازهودینی بالاتر میزنه برام جالبه خیلی حرف از این برنامه
    میزند ولی نیمدوند که همین 7 برنامه از خود هودینی بسیار پیشرفته تره نکته دیگر
    از هودینی این برنامه در خرد کردن و اب غیره و VFX هست در صورتی که THINKING مخصوص
    جلوه های پارتیکلی بوده و شاید هودینی کارهای که این برنامه میکنه کمی توانایشو داشته باشه
    البته از لحاظ خرد کردن و حالاتی که برای پارتیکل تعریف میشه حتی همین کمپانی در ورژن 6
    قرار اب هم در خودش بیاره اینرو عرض کردم افرادی که برنامه عوض میکند باید بدونند پلاگینی
    که برای یک کار ساخته میشه شکی نکنید که از برنامه های چند منظوره قوی تره
    در مورد naiad REAL FLOWو هوودینی
    اول از اینکه باید بگم هودینی نسبت به 2 برنامه پاین تره چون این برنامه ها مخصوص همین کار
    هستند حال بین این 2 برنامه چرا naiad قوی تره از یک نگاه هر کاری که این برنامه میکنه اون
    هم انجام میده ولی فرظ کننید اب گل مانندی را تصور کننید که فردی بر روی ان راه میرود
    در این حالات قدرتی که naiad میتونه در بیاره ریل فلوه در حدش نیست این یک امتیاز این
    برنامه رو قوی تر از اون برنامه کرده پس تا اینجا من این مبحثو کامل گفتم علت قوی بودن و
    چرا قوی تره مبحث دیگه مایا و مکس و CINAME 4D چرا اکثر کارها با مایاست
    ……….
    تا اینجا عرض کردم در مبحث حرکتی هر دوشون میتونند از MOTION اسنفاده کنند در بحث
    پارتیکل مکس قدرتمنده حتی اینم باید بگم در خود مکس PARTICLE FLOW در 2014 چندین گزینه
    از شرکت PARTICLE BOX در اون اضافه شده و خود همین گزینه بدون پلاگین بی نهایت قوی
    ویا د گیری اون سخت میباشه در اصل همه مباخث پارتیکلی در مکس گنجانده شده و از لحاظ
    پارتیکل بی نیازه
    ولی چرا مایا بیشتر استفاده میشه باز باید بگم بعضیها اشاره به ریگ مایا کردند ریگ مایا قوی
    هست ولی منظور از قوی بودن واقعا در چه معناست ؟ سرعت و راحتی اون فقط همین..
    خود مکس با پلاگین چندین راه گزاشته و همشونم کار ساز هستند ولی مایا چرا اکثرا
    استفاده میکنند فقط و فقط به خاطر رندر منه چون مباحث رندر سینمای و تکنیکهای
    که به عنوان اسکریپ برای ترکیبات حرفه ای استفاده میشه در این برنامه کامل و بدون نقصه
    نکته بسیار جالب در مکس 2014 اکثر کارهای گیم و فیلم سازی افراد دارند به سمت
    این برنامه گرایش پیدا میکنندو با اومدن PYTHON
    شک نیکنند که این برنامه بسیار قدرتمنتر میشه چون پلاگین برنامه راحتر با مکس ساخته میشه
    و انتقال راحتری داره
    ………………..
    در زمینه مدل سازی
    دیدم خیلی حرف از CINEMA 4D , مکس قوی تره یا مایا ؟اگرواقعا مدل سازی بر مبنای پولیگان
    میخواین MODO اگر واقعا برنامه ای میخواین که همه کاره با سرعت بالا انجام بگیره ZBRUSH
    این برنامه در ورژن اخری نیاز شمارو به سبک پولیگان و غیره از بین میبره و بینهایت قوی
    در مورد پینت عرض کردمMARI هیچ لوزمی نیست MUD BOX استفاده بشه چون اخر سر
    مجبور میشین به همین برنامه بر گیردین و فقط عمرتون میره
    حال در مبحت رندر شاید بگم افرادی که به سمت CINEMA 4Dکشیده شده اند فقط و فقط به
    خاطر رندرش بوده وگرنه هیچ وقت به پای برنامه های مطرح نمیرسند چون چیزی نداره حتی از
    هر دیدی بگیرن حتی مدل سازی باز به پای ZBRUSHنمیرسه از لحاظ پارتیکل که گفته شد و از
    انیمت که اصلا حرفی نداره فقط رندر قدرتمندی داره به خاطر همین AFTER تصمیم به همکاری با
    اونو گرفتو بعد از این مایا به کمک رندر من و ارنولد حرف دوم میزنند
    در تستی که من گرفتم CINEMA 4D قوی بود و تعجب میکردم این داره واقعا رندر میگیره
    به این سرعت ………….
    و بعد از اون رندر من که از هر جهاتی قوی عمل کرد با قابلیتهای ویژه
    اگر بخوایم منتال و وری را در نظر بگیرم فرظ در رندر مو فرظا کاری که در مکس 15 مینت رندراون
    تول میکشید در رندر من وCINEMA 4Dچیزی بین ثاینه انجام میشد به خاطر همین نکته است
    که مکس ضعیف است در مورد MAXWILLعرض کنم درسته برنامه قدرتمنده ولی تا چه حد
    فرظا در رندر رندر من اگر امتیاز بدم 90 درصد به کیفیت اون در مکس ویل 93 درصد باید
    امتیاز بدیم به مکسویل؟ یعنی چیزی که با چشم قابل دید نسیت از این جهات اینو عرض
    کردم که افرادی که فکر میکند اون خیلی قوی هست ولی رندری که فرظا در رندر من
    1 مینت انجام میشه در این برنامه بالای 1 ساعت انجام میشه به خاطر همینه که هیچ
    کس سمت این برنامه نمیره در مورد مکس اگر در وری 3 طبق گفته کمپانیش 1 تا 15 برابر
    افزایش سرعت داشته و خصوصا در مو شاید بگم چیزی به حد رندر CINEMA 4D میشه و
    خودشو جبران میکنه اگر وری بتوهه کارشو انجام بده مکس واقعا راه گشای هر کاری
    در اینده میشه نکته
    (البته از مکس هم به برنامه رندر من میشه فرستاد که باید از کمپانیش برنامه خردیداری کنی
    و امتیازاتی به شما داده میشه که چیزی حدود 3 هزار دلار میشه) و از طرقی کسی
    دوست نداره در محیط رندر از خود مکس خارج بشه یا از هر محیطی که توشه پس
    با تمام توضیحات من برام بسیار جالب بوده طرف چرا از این برنامه به اون برنامه میکنه و
    یا مکس مایا سوفت امیج هودینی که همه یک کارو انجام میده میاد میگه من همرو بلد
    هستم و نکته اصلی یاد گیری VFXفقط برنامه خود مکس و پلاگین گفته شده چیزی
    بین 3 تا 5 سال زمان میبره چه طور کسی زمانی پیدا میکنه همرو یاد بگیره الان یاد گیری
    یک برنامه کامل با برنامه های متفرقه و جانبی چیزی حدود 10 تا 12 سال تول میشکه
    فقط یاد گیریشون حتی وقت مدل ساختن هم به خودتون ندین و فقط مجبور باشین
    تحقیق کنید و یاد بگیرین این زمان از دس میدین و من برام این سوال خیلی جالب
    بوده که اگر ما 15 برنامه جانبیرو یاد بگیرم ایا لزومی داره طرف
    MAX – MAYA – SOFTIMAGE – HOUDINI – CINEMA 4D در توی کارنامه خودش
    میاره و میگه اینها هم بلدم در صورتی که اصلا بلد بودن چه سودی داره این 5 برنامه
    یکیشو یاد بگره و از مباحث برناهه های دیگه پیش بری کافیه؟ البته ناگفته نماند
    در SOFT IMAGE برنامه FACE ROBOT اکثرا به عنوان کمک از اون استفاده میکنند
    و این یک برنامه اثتثنا میباشه
    در مورد 4 برنامه AFTER – FUSION – NUKE – KATANA
    من خودم افتر کار نکردم ولی قابلیتی که در این برنامه دیدم که در این ورژن اظافه شد
    شاید بگم ترکیبی از کاتانا و نوک بوده و این برنامه واقعا قوی شده خصوصا با اظافه شدن
    CINEMA 4Dکه بیشترین امتاز به خودش داده ولی کاتانا متاسفانه برای ویندوز نیامده
    در کل از 3 کونسول ارنولد رندر من وری در خودش گنجانده و عملا تکنیکش
    بسیار قوی تره از هر برنامه ای بعد از اون نوک هستش
    ولی در مورد FUSIONکه خودم با اون کار میکنم شاید در رده اخر قرار میگیره از لحاظ
    امکانات ضعیف عمل کرده ولی 2 سال قرا هست موتور جدای در خودش بگزاره که
    اگر چنین کاری بشه شاید جایگاه اون عوض شه امکاناتی که در این برنامه هست
    به حدی هست که توان کاری خودشونو نسبت به برنا مه های دیگه از دس داده پس
    بحث اون بهتر یا اون بدتر نیست بحث عملکرد و کاریااشونه ولی هنوز قدرتمن عمل کرده
    من در همه این برنامه که گفتم کار کردم وتنها CINEAM 4D MAYA HOUDINIبه عنوان تست
    و عملکر استفاده کردم و اخرین نکته در از هودینی در خود این برنامه هم از رندر من
    و برنامه های رند قوی گنجانده شده ولی عملا قدرت این برنامه به قدرت رندر من خود
    مایا نمیرسه و خیلی کند و سخت افزاری بالای میخواد اینم باز به اون دسته که با
    سیستم پاین میخواند برند سمت این برنامه

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      مرسی از محبت شما
      نمی دونم چرا این کامنت به انتها اضافه شد !!!!

  4. رسول شاکری

    ببخشید من نمیتونم در این باره نظر بدم . ولی از اقا ایمان ممنونم که یه همچین پستی گذاشتن. این پست میتونه جواب سوال های من و خیلی از دوستان باشه. پس خواهش میکنم افرادی که در این زمینه تجربه دارن با صراحت کامل در مورد نرم افزار ها صحبت کنن. و از تعصب و علایق شخصی فاصله بگیرن و واقع بین باشن. ممنون میشم . یا علی.

    پاسخ
  5. رضا

    از ایمان جان اجازه می خوام یه نکته ی نهایی بگم .
    من گفتم که باCinema 4D کار می کنم .
    این که این روز ها میگن نرم افزار ها همه اونقدر قوی هستند که دیگه توانایی هنرمند مهمه درسته .
    هر نرم افزاری که انتخاب کنید توانایی انجام کارهای سه بعدی در حد بقیه ی نرم افزار ها رو داره . مثلا انیمیشن ساختن با هودینی یا ریگ با 3dmax کاملا شدنی هست(نمونه ی اغراق شدش همون تدوین توی افتره که دوستمون اشاره کرد ) و در این بحثی نیست .حتی در حد بسیار قوی و کارهایی که در استدیوهای روز دنیا انجام می شه .ولی باید توجه داشت که کدام ابزار مشخصا برای کدام هدف ساخته شده و انجام اون کار بوسیله ی کدام ابزار سریع تر و راحت تر و مسلما کم هزینه تره .
    برای همینه که نرم افزار های سه بعدی اکثرا قابلیت های عمومی یک نرم افزار سه بعدی رو دارند و چیزی که اونا رو متمایز می کنه ابزارهای اختصاصی هست که برای اون ابزار تعریف شده .برای همینه که با وجود سیستم Nurbs در اکثر برنامه ها ، Rhino نرم افزار حرفه ای در این ضمینه هست ، و …

    از همه متشکرم .

    پاسخ
  6. godfather66

    سلام و با تشکر از بحث بسیار مفیدتون…

    نرم افزار مورد علاقه من Cinema4D هست که از ورژن 11.5 بود که باهاش
    آشنا شدم و عاشقش شدم.. هم بخاطر محیط دلچسبش
    هم علاقه خودم که BroadCast design هست…
    البته بخش vfx هم مورد علاقه من هست که پیگیر یادگیری Houdini هستم
    که به عنوان نرم افزار مکمل 3D ازش استفاده کنم.
    و نرم افزار کمپوزیتم هم افتر هست و صد البته Motion graphics..

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      ممنون ….تشکر از حضور شما ……

  7. حمید جمالی

    سلام ایمان جان چه خوب شد این پست رو گذاشتین
    من خودم با مکس کار میکنم و تقریبا تو این چند وقت با بیشتر پلاگین های اون هم کار کردم (البته مهماش .
    دوستمون آقای زراعتی تقسیم بندی خوبی روی کارکرد نرم افزارها داشت واین نشون میده که هر نرم افزاری سیاست های خاص خودشو داره مثلا شما با هودینی نمیتونی انیمیشن درست کنی اصا کارش این نیست
    مثه اینه که شما با افتر تدوین کنی (البته من این کارو یه بار از روی مجبری انجام دادم :دی
    اینو نباید فراموش کنیم که ماها توی شرکتی کار نمیکنیم که هر کس یه کاری انجام بده و باید یه نرم افزار رو انتخاب کنیم الان که یجورایی مادر باشه و همه چیز براش گیر بیاد چه آدمای قدیمیا چه حتی جدیدا . باید از یه چیز درست شروع کرد
    نظر من برای شروع شما نمیتونی همون اول بری سراغ نرم افزارایی که توی شرکتای بزرگ کار میکنن
    پیشنهاد من مکسه
    چرا ؟
    چون هرچی پلاگین بخوای واسش هست .
    آموزشو که حرفشو نزن تا دلت بخواد
    درک محیط سه بعدیو بهت میده برای بعدها
    حتی پلاگین های خیلی قوی داره که توی خیلی از نرم افزارای سه بعدی دیگه نیس
    مثلا rayfire که توی ترنفورمرزو خیلی فیلمای توپ دیگه ازش استفاده کردن
    با تینکینگ پارتیکل و کراکاتوا چه طوفانایی که نمیشه ساخت :d
    مدلینگشو هم که همه میدونین عالیه . خیلی چیزا هست که در باره این نرم افزار میشه گفت عالیه
    بدیش همون رندر بود که امید وارم vray 3 خوب از آب در بیاد ولی برعکس دوستان که میگن توی رندر خیلی مشکل داره نه اینطور نیست . موتور رندر maxwell (مکسول یه دانشمنده که در زمینه نور و سرعت های اون نظریه پردازی میکرده )رو داره که جز قویتریناست . دلیل اینکه کمپانیای بزرگم کمتر ازش استفاده میکنن واسه اینه که زیادی قویه یه جورایی خیلی علمیه و به کار هر کسی نمیاد
    کلا جمعبندیم اینه که یه نرم افزار باید انخاب کرد که هم ساپورت خوبی داشته باشه هم کارایی قوی داشته باشه که نظر من مکسه چرا که اگه شما یه نرم افزاری مثه مکس و مایا رو کار نکنی اشتباهه مستقیم بری سراق یکی مثه هودینی که خدای vfxه

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      سلام
      ممنون از مشارکت شما آقای جمالی گل
      حمید جان به جای این توضیحات من دوست داشتم که از اینکه چرا انتخاب کردی
      و کاری که در حال حاضر با نرم افزار 3D انجام میدی صحبت بشه
      ( این باعث میشه به جای ارائه نظرات شخصی ، کارکرد این نرم افزارها
      در هر عرصه ای مشخص بشه )

    2. حمید جمالی

      تا حدودی دلیل انتخابمم همینا بود .
      مکسو انتخاب کردم چون آموزشای زیادی ازش بود و البته کاربرای زیادیو هم داره که اگر من بخوام با کسی به طور تیمی کار کنم به مشکل بر نخورم (یه جورایی عام تره )
      تجربه شخصی خودم توی زمینه مدل ماشین بوده و نورپردازی و رندر اون که به خوبی عمل کرده توی تک فریم . ولی برای مایعان من از real flow استفاده میکنم چرا که کار هم سادست و هم کارای حرفه ای میشه ازش گرفت . فعلا که من فقط واسه vfx ازش استفاده کردم ولی تی چند روز آینده میخوام یه انیمیشن شروع کنم کار کنم با همین مکس چرا که میدونم باهاش به مشکل بر نمیخورم

  8. Amirhoseyn Pali

    بسیار جالب بود ، ولی حقیقتا یک نرم افزار تمام نیاز های یک vfx کار رو برطرف نمیکنه ، مثلا نمیشه مدلینگ و ریگیگ رو تو تری دی مکس به راحتی با هم انجام داد . مگه نه ؟

    پاسخ
  9. معین زراعتی

    با سلام من خودم به عنوان طراح جلوه ای ویژه تقریبا با همه نرم افزار ها آشنایی دارم
    به نظر من همه آنها از یک قانون ساده پیروی می کنند اگر آن رو پیدا کنید می توانید با همه نرم افزارها به راحتی کار کنید.

    ولی نرم افزاری که به صورت hot core کار می کنم

    1- سه بعدی 3dsmax
    2- کمپوزیت nuke, AE
    ================================================
    به صورت کلی
    برای جلوه های ویژه : 3dsmax
    برای کمپوزیت فیلم های سینمایی : Nuke,Flame,Fusion
    برای کمپوزیت فیلم های ویدیویی : AE,Smoke
    برای انیمیشن سازی : Maya
    برای جلوه های ذرات : Hodini,Softimage
    برای موشن گرافیک سه بعدی : Cinema4D
    برای مشن گرافیک دو بعدی : AE,Smoke
    برای مودلینگ به طریق sculpting (اسکلپتینگ) : Mudbox,Zbrush
    برای پینتینگ سه بعدی : Mari,Bodypaint
    برای تصحیح رنگ : SpeedGrad,Luster,da vinci
    و…

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      ممنون از حضور شما آقای زراعتی …….
      نظرات شما محترم .. تری دی مکس
      برای جلوه های ویژه در ترکیب با پلاگینهای Fume FX , RealFlow و ….
      استفاده میشه و قدرت مانور خیلی بالائی داره ….
      خود تری دی مکس به تنهائی ” بیشتر ” برای مدلینگ سطوح سخت و مکانیکی و
      بازی های رایانه ای و همچنین دکوراسیون داخلی و معماری مورد استفاده هست

  10. Amin

    من خودم چند ماهه که دارم با cinema4d کار می کنم و از
    اونجایی که حدود 8 سال پیش با تری دی مکس کار میکردم
    به جرات میگم که cinema4d خیلی بهتر از تری دی مکسه
    شاید یه سری امکاناتش و پلاگیناش کمتر باشه ولی این
    نرم افزار اینقدر خوشایند و خوبه که یادگیری اونو به همه
    تری دی کاران توصیه میکنم

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      سلام
      با عذرخواهی …… نظرات شخصی خودتون رو تحمیل نکنید
      شاید برای کار و حیطه کاری شما Cinema 4d بهتر باشه
      همونطور که برای شخص من با توجه به نیازهام تری دی مکس بهترین گزینه است …….
      لطفا فقط عنوان کنید از چه نرم افزاری استفاده می کنید و چرا ؟
      تا بازدیدکنندگان عزیز خارج از هرگونه تعصب به نتیجه مورد نظر خودشون برسن …….

  11. رضا بصيرت

    با سلام.
    قبل از اينكه شروع كنم يه تشكر ويژه از استاد براتي عزيز مي كنم، اول بدليل اينكه بحث بسيار زيبايي رومطرح كردند و دوم اينكه كه من رو به دوراني بردند كه خيلي وقته فراموشش كرده بودم و ياد و خاطره اولين روزهاي ورود به عرصه كامپيوتر رو برام زنده كردند.
    من دوست دارم كه با يه مقدمه صحبتم رو شروع كنم و سرتون درد بيارم:
    اولين دليل خريد كامپيوتر براي من ياد گرفتن انيميشن بود كه علاقه اول و آخر اون روزهاي من بود.
    سال 1375 اولين سيستم كامپيوترم رو كه يه پنتيوم1 با پردازشگر 100 مگاهرتز بود (اولين نسل پنتيوم) خريدم كه اون موقع پنتيوم روزهاي اول عمرش رو مي گذروند. بعد از اينكه باهاش كار كردم و سرعتش رو ديدم احساس مي كردم كه دارم روي ابرها راه ميرم. (حالا كه ياد اون روزها مي افتم خندم ميگيره- واقعا براي خودش دوره جالبي بود)
    اولين تجربه من در زمينه انيميشن با يه نرم افزار تحت سيستم عامل داس بنام Pt2 (اگه اسمش رو اشتباه نگفته باشم) رقم خورد كه ميشد باهاش انيميشن هاي 2 بعدي ساخت. با اون نرم افزار يه مدت كار كردم و بعد از مدتي توسط يكي از دوستان خوبم كه الان در يكي از كمپاني هاي بزرگ جلوهاي ويژه بنام Scanline VFX بعنوان سرپرست جلوه هاي ويژه مشغول بكار هستند، با نرم افزار 3D Studio r.3 تحت Dos آشنا شدم.
    اين جرقه اي بود توي ذهن من و بطور شگفت انگيزي براي من جالب بود و با يك كتاب آموزشي كه به زبان انگليسي بود و همون دوست عزيز به من قرض داده بودن، پيشرفت خيلي خوبي كردم. همه چيز من در اون زمان همون كتاب بود و بس. اون موقع هنوز خود كامپيوتر به شكل امروزي رايج نبود، چي برسه به كتاب هاي آموزش انيميشن و سي دي هاي آموزشي و اينترنت و اين قبيل مراجع.
    يه نكته جالب هم تا يادم نرفته بگم كه شايد براي شما هم جالب باشه. اون موقع يه اكستنشن هايي وجود داشت كه بسختي هم بدست مي اومدن كه IPAS نام داشتن و بصورت افزونه به نرم افزار اضافه مي شدن. اينها همون Plug-in هاي امروزي بودن كه قابليت هاي جالبي هم داشتند.
    به هر حال بعد از گذشت مدتي و با اومدن ويندوز 95 اين نرم افزار هم از قافله عقب نموند و ورژن جديد خودش به نام 3Ds Max v.1 رو عرضه كرد (كه البته ديرتر از اينها بدست ما رسيد) و با ورود اين نرم افزار بكل همه چيز براي من تغيير كرد.
    در اون زمان نرم افزارهاي ديگه اي مثل مايا و غيره نبود كه حق انتخابي داشته باشم.
    كم كم و در مدت كوتاهي نرم افزارهايي از قبيل سينما فوردي و لايت وِيو و بعدش هم سافت ايميج پيداشون شد و بعد از اونها هم سر و كله مايا پديدار شد. ولي خوب من همون مكس رو بدليل اينكه واقعاً به سختي يادش گرفته بودم و كلي راه سخت رفته بودم رو رها نكردم و تا امروز بهش وفادار موندم.
    در سالهاي اخير بدليل اينكه برنامه مكس رويكردش رو عوض كرده و يه طورهايي بصورت تخصصي در زمينه هاي معماري حركت كرده و چون اون مقوله، چندان موضوع مورد علاقه من نبود و مكس هم تمركز زيادي روي اون داشت، كمي افسوس مي خوردم كه چرا پيش از اين به نرم افزار ديگه اي مثل مايا رجوع نكردم. (اگه دقت كرده باشيد اكثر معماران و طراحان نماهاي خارجي و داخلي ساختمان هم بعلت اينكه مكس امكانات مفيدي دراين زمينه براشون فراهم كرده، توي اين دو سه سال اخير بشدت به سمت اين برنامه گرايش پيدا كردند) ولي بدون رودربايستي بايد بگم كه بعد از اينهمه سال تجربه و تلاشي كه در اين زمينه داشتم، توي همين دو سه سال اخير علاقه اصلي خودم رو پيدا كردم و به جلوه هاي ويژه رو آوردم و ديگه از مكس بخاطر پرداختن به مسائل مدلينگ و رندرينگ هاي تك فريم براي معماري ناراحت نيستم. چون من از اين نرم افزار تقريباٌ بعنون واسطه استفاده مي كنم و اين پلاگين هاي مكس هستند كه كار من رو توي اين زمينه جلو مي برن. پلاگين هاي قدرتمندي كه هر كدومشون به اندازه يه نرم افزار پيچيده و قدرتمندن.
    بعد از اينهمه زياده گويي ها (البته بعد از كلي خلاصه كردن) كه شايد هم نيازي بهشون نبود، بايد بگم كه اگه كسي مي خواد الآن شروع به كار بكنه و قصدش از ابتدا مدلينگ كاراكتر و انيميشن هستش، بهترين انتخاب مي تونه مايا باشه، ولي در غير اينصورت اگه علاقه اي به جلوه هاي ويژه يا مدلينگ هاي حرفه اي ساختمان و نما و محيط هاي بيروني و داخلي و رندرهاي حرفه اي داره، من مكس رو پيشنهاد مي كنم كه واقعا به نظر من چيزي كم نداره.
    من با نرم افزارهاي ديگه اي هم مثل ريل فلو، بوژو، افترافكتز، موكا و چند نرم افزار ديگه و كلي پلاگين هم كار مي كنم.
    با آرزوي موفقيت براي شما.

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      سلام
      ممنون از زحمتی که کشیدین
      شما یکی از ستون های سایت هستین
      سپاس

  12. H

    سلام ممنون ایمان جان بابت این پست مفید
    جدای از این حرفا میشه بگین حداقل سیستم مورد نیاز برای کار با نرم افزار های سه بعدی مث cinema 4d و 3d max چیه؟
    البته نرم افزار اصلیم افتر افکته

    پاسخ
    1. مهراد اسدی

      سلام دوست عزیز

      من در زمینه سیستم یه تخصصی دارم
      باید بگم که حداقل و حداکثر نداره
      باید به بودجه و همچنین بازدهی که از نرم افزار مورد نظرت انتظار داری فکر کنی
      مثلا همین افترو میشه با یه سیستم یک میلیون تومنی هم کار کرد ولی وقتی
      شما بیشتر وقتتو با این برنامه میگذرونی اون موقع باید حداقل یه
      سیستم پنج میلونی بگیری، حداقل !

      در مورد مکس و یا برنامه های دیگه سه بعدی هم همینطوره شما اول ببین
      تو چه سطحی میخوای باهاش کارکنی و بعد در مورد سیستم تصمیم بگیر…

      البته یه ریز نکته هم بگم که الزاما قیمت بالای یک سیستم دلیل بر عالی
      بودنش نیست چون بسته به اینکه برنامه یا برنامه های شما از چه
      سخت افزاری بیشترین استفاده رو میکنن باید قطعاتتو انتخاب کنی والبته از چه برندهایی…

    2. ایمان . ب

      ممنون
      در صورت امکان بحث سخت افزار رو به فرصت دیگه ای بزاریم
      و توی این پست فقط در مورد مبحث مورد ذکر صحبت کنیم
      سپاس

  13. staraf

    سلام
    من اولین نرم افزاری که با اون کار کردم مایا بود و
    اولین باری که نرم افزار مایا رو محیطش رو دیدم
    هنگ کردم که خدایا این همه ابزار …..!
    بعد 6 ماهی باهاش کار کردم …. از دوستم پرسیدم که
    نرمافزار 3 بعدی برای انمیشن سازی بجز مایا برام معرفی کن
    اون گفت مکس و سینما فوردی و من رفتم یه نسخه مکس گرفتم و
    دیدم که مکس هم مثل مایا ابزار های زیادی دارن ….بعد یک مدت رفتم
    سراغ سینما فوردی وقتی سینما فوردی رو دیدم و باهاش اشنا شدم دیدم
    که خیلی با مکس و مایا فاطله داره و
    در حد مکسو مایا نیست .. و از بین مایا و مکس ..مکس ابزارهاش
    جمع و جورتره گرچه هر کدام قدرت خاص خودشان و دارن
    اما از لحاظ منو مکس جمع و جور تره و مثل منوهای مایا بههم ریخته نیست
    وقتیم اموزش مکس و میدیدم خیلی خوب یاد میگرفتم
    اما مایا دشوارتر بود و خودمم از مکس خوشم میاد
    منتها الان با با افتر افکت کار میکنم
    موفق باشید یا علی مدد…

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      مرسی از حضور شما …….

  14. شهریار

    ممنون از ایمان عزیز بابت مطرح کردن چنین موضوعی

    به نظر من کسی تا خودش نرم افزاهای مختلف رو تست نکنه و نسبت به نیازش اونها رو نسنجه نمیتونه درک کنه کدوم نرم افزار به دردش میخوره،واسه همینه که اینجور بحث ها هیچوقت به نتیجه ی درستی نمیرسه.

    من خودم مثل اکثر دوستان، سه بعدی رو با 3ds max شروع کردم و بعدا به سمت نرم افزارهای Maya و Houdini کشیده شدم.الان تقریبا اکثر کارهامو با Houdini انجام میدم ولی اگه لازم باشه از اون دو نرم افزار دیگه هم استفاده می کنم.

    البته نرم افزار اصلیم After Effects هست و شاخه ی مورد علاقه ام جلوه های ویژه

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      سلام
      ممنون شهریار گرامی ……

  15. ali

    با سلام بنده تجربه ای که بیشتر عمرم رفتو رو به عرض میرسنوم
    اگر به طور کلی بخواین همه جواتب رو بسنجین و کاری رو حرفه ای ایجاد کنیند در امر مدل سازیzbrush 4r6که که در این وؤژه توان مدل سازی و حتی صنعتی با قوانیم مکس رو در خودش اورده و بیشترین امکانات رو به کار بر میده در مورد پینت zbrushاصلا گزینه ای خوبی نیست چند برنامرو بنده به طور کلی کار کردم body paint mud box mariاز توی این برنامه ها ماری واقعا بهترین گزینه بود واقعا شاهکاری در بین برنامه هاست تمامی امکاناتو بجر اینکه در اختیار میدن سیستمی به صورت پلاگین بر خودش اورده که میتونید به صورت مودو giوsss رندر بگیره در خود همون محیط پینت ببنید
    تا حالتی که در محیط اصلی میبیریدو به صورت کامل مشاهده کننید
    در زمینه دینامیک اکثر برنامها از یک قواعد به کار میرند در حال حاظر thinking partikle از تمامی برنامها قدرتمندتره و هیچ برنامه در زمینه خرد کرد و حالات دینامکی به اشیا در به پای این برنامه نمیرسه ه ولی در زمینه اب 3هودینی ریل فلو باید عرض کنم برنامه های که کارش مخصوص به یک عمکلرده و فقط ابو در تظر میگیرند همیشه موفق تر بودند و حتی اگر عقب هم بمونند بعد از مدتی ایراداشونو میگیرند امکانات ریل فلو من بیشتر از برنامهای دیگه قبول دارم در مورد دود و انفجار کراکاتوا و فوم باز قویترین گزینه در کارها میباشند در کل سیاست این شرکت بر همین پایه بوده که کاربران مجبور به استفاده از هر برنامهای بشند
    در زمینه متحرک سازی motion bulder بهترین سازکاری روو داره زمانی که فیل fbxرو شما در مکس میارین به این مشکل بر میخورید که اون حرکات چه طور در پلان مربوطه حرکت کنندو با اون مچ بشند و یا دینامیک اون را چه طور انجام بدین که با همه اصول بهینه باشه تنها راه همین گزینه است بعلاوه اینکه شما با یک دکمه داخل این برنامه میرید و به راحتی میتونند حرکتونو بسازید و به راحتی باز گردین
    در زمینه مونتاژ و کوپوزیت فیوژن رو تو کار قرار دادم اولا که با مکس بسیار مچ تره و این کمپانی خصوصا در ورژ« جدید همه قابلیتو رو با بالترین سرعت در خودش گزاشته و از لحاظ عملکرد سرعت از نوک بالاتر عمل میکنه خصوصا در ورژن 7 ترکیبی از برنامه katana , kو نوک هستش
    avid composit به 2 علت نسبت به ادیوز و برنامهای دیگه سر تر اول اینکه قدرت بسیار بالای داره در زمینه مچ شدن با فیوؤن دو کمپانی همکاری گستردهای دارند و با برنامه scratchکه یکی از برنامه های تنظیم رنگه و بسیار حرفه ای هماهنگی داره
    برنامه mocha pftrack , pfdepthاین 3 برنامه در زمینه مچ کردن تراک گیری بسیار قدرتمند عمل میکنه و با برنامه فیوژن بسیار مچ هستند
    در کل این چند برنامه اصلیرو وقتی دقت میکنیم کارایشون خیلی کم شده بلفرظ برای ساخت لباسMarvelous که بسیار قدرتمن تر از برنامهه ای دیگه عمل میکنه وقتی وارد برنامه ها میشین برای سرعت مجبور هستین از برنامه ای جدا گانه استفاده کننید تا نتیجه بهتری بگیریم وقتی در نظر بگیرد برای درخت مجبور هستین از sppeed trre یا حرکات ماشین و غیره craft directorو غیره عملا در تمامی برنامه چنین اتفاقهای افتاده
    خود بنده کار بر مکس هستم و در اصل میبنیم هر چی به سمت جلو میری باید از برنا مهای جدا گانه و مخصوص همون کار استفاده کنی و یکی ار علتهای که اکثرا پراکنده میشند و وقت کم میارند همینه که دقیقا میمونی با چه برنامه ای باید کار کنی
    برای تست این که چه برنامهای از لحاظ قدرت رند ر قوی تره بهتر با مو امتحان کننید برنامهای که بتونه با قدرت بالاتری این کارو انجام بده اون برنامه بهترین کارای رو داره توئی برنامهای تسنتی که زده بودم soft image وcinema 4dبهترین سرعت پردازشی رو به خودشون اختصتص دادندو بیشتریت امکانت توشون بوده و شاید بگم 3maxاز لحاظ رندر بدترین گزینه ممکنه بوده حتی با پلاگین .. در حال حاظر از این همه مدت در 1 سال که برناهمه های رندر مربوط به مکس دارند قویتر میشند و وری شاید بگم راه گشای این تلسم چند ساله مکس بوده چون هر چقدر برنامه کار کنیند اخر سر مجبور به رندی قدرتمند هستین وقتی این قابلیت از شما گررفته بشه واقعا درمونده در کار میشید در خود مکس اکثر رندرها از سرعت کم و ایراهای بسیار همراه بوده و بزگترین مشکل مکس همن بوده ولی در کل 3مکس میشه گفت قوی ترین برنامه در خودشه چرا که بر مبنای پلاگین و بالاترین امکلنات پلاگین در خودش نهفته شده
    بهترین پیشناهد کسانی که میخواند کار کنند soft imageرو انتخواب کنند چون بینهایت حرفه ای بدون ایراد با سرعت بالا و همه امکانات بدون پللاگین در خودش داره دقیقا بر عکس مکس که وقتی تمامش میکنی مجبوری از از امکانت پلاگین و برنا مه های جدا گانه پیش بری

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      ممنون از نظر شما
      لطفا قبل از ارسال متن یک بار خودتون مطالعه و متن رو تصحیح کنید
      نوشته های شما همیشه غلط املائی زیاد داره
      بهر حال ممنون از مشارکت شما ……

    2. سعید بهمنی

      سلام جناب ali
      یه سوال داشتم به نظرتون حالا که می خواهد v ray 3
      بیاید از نظر قدرت در حد آرنولد رندر هست یا اصلا
      به نظرتون کیفیتش در چه حدی است..

    3. ali

      تمامی برنا مه هااز یک روش دارند استفاده میکنند و همشون قدرتمند هستند الان به نظر من فقط سرعت مهمه یا اینکه پول زیادی داشته باشی سیستم قوی بخری که اونم بالای 70 میلون میشه خود ارنولد را اگر با vray 2.4هم مقایسه کنی باز سرعتش پاین تر هست ولی امکاناتی که داشت از وری خیلی بیشتر بود که تو وری3 تمامی مشکلات و امکانات رو اضافه کردند

    4. ایمان . ب

      سلام
      ممنون از کامنت شما ……

  16. فرهاد محروقی

    درود بر همه…
    بنده همیشه درگیر تبلیغات تلویزیون بودم…آرزو داشتم برسه روزی که بتونم بسازم و پخش شه.به همین دلیل افتر افکت رو شناختم…به شدت بهش علاقه مند شدم…اون چه که میخواستم به کمک پریمیر واسم محقق میکرد…اما نیاز به کاهای 3بعدی احساس میشد..از روزی که 3d Max رو در موردش شنیدم و نصبش کردم باهاش مشکل داشتم..به صورتی بود که حتی ترغیبمم نمیکرد…هنوزم ازش میترسم(نمیدونم چرا!!)تا زمانی که Cinema4d پیداش کردم…همراه با افتر واقعا دوست داشتنی هست.
    الانم عاشق Broadcast Design هستم و این دو در زمینه ی گرافیک تلویزیون بسیار منو کمک کردند.

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      سلام آقای محروقی گل …..
      از نظر من قدرت Cinema 4d هم دقیقا همینه که اشاره کردین
      برودکست دیزاین

  17. سعید

    سلام به همه دوستان
    موضوع خیلی خوبی رو مطرح کردین
    منم برای کارام cinema4D رو انتخاب کردم
    رابط کاربری خوبی داره و به نظرم نسبت به بقیه نرم افزارها مرتب تره و زیاد شلوغ نیست
    همونطور که بچه ها گفتن در بحث داینامیک و رندر قدرت و سرعت خوبی داره و به شخصهعاشق بخش موگرافشم
    و ضمن اینکه رفاقت خیلی خوبی با افتر داره
    البته در آینده نیم نگاهی هم به هودینی دارم خیلی تعریفش رو شنیدم

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      مرسی از حضور شما ……

  18. رضا رفیعی

    من خودم از سال 84 با نرم افزار مایا آشنا شدم و چند سالیم باهاش کار کردم اما به دلیل پیچیدگی بیش از حد این نرم افزار کم کم از ش دور شدم و به واسطه رشته کاریم که همون موشن گرافیکه حدود دو سال پیش با C4D آشنا شدم.
    بزرگترین مزیت این نرم افزار که باعث شد من جذبش بشم سطح کاربری بسیار جذابش نسبت به بقیه نرم افزارا بود
    ضمن اینکه تو بخش موشن گرافیک فک می کنم ابزارایی داره که به راحتی میشه کارای بسیار زیبایی خلق کرد و همچنین ارتباط بسیار مستقیمی با افترافکت داره.
    ضمن اینکه تو حوزه های دیگه هم شاید به پای مکس و مایا نرسه اما روز به روز داره پیشرفت می کنه و کاربردش بیشتر میشه.

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      سلام آقا رضا
      تشکر از محبت شما ……

  19. navvabdl

    سلام ایمان جان.
    من چون علاقه زیادی به موشن گرافیک داشتم به سمت cinema 4d گرایش پیدا کردم.اینترفیس بسیار عالی،قابلیت های متنوع،سادگی و روان بودن در عین حرفه ای بودن نرم افزار و… از دلایلی بودند که این نرم افزار رو انتخاب کردم.

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      تشکر آقا نواب …………

  20. pejman

    با سلام
    هر نرم افزاری در بحث های مختلف ویژگی های بی نظیری داره و نمیشه تعیین کرد کدوم از دیگری بهتر و قدرتمندتره. این بحث ها خیلی در سایت ها وجود داره و بعلت تعصب بی دلیل کاربران به نتیجه ای دست نیافته است.
    در بحث مدلسازی خب شکی نیست 3D Max با داشتن ابزارهای گوناگون و متنوعی کار مدلسازی را آسان کرده چه بسا مدلسازی در مایا بصورت بصری هستش ولی در موضوع در مورد مکس صدق نمیکنه.
    در مورد انیمیشن خب بیشتر شرکت ها و آکادمیک های انیمیشن سازی بزرگ دنیا از مایا تو این زمینه استفاده میکنند چون در بحث ریگ بندی و انیمیت مایا ابزارهای فوق العاده ای داره ولی بعلت داشتن محیطی شلوغ و سخت کاربران این نرم افزار نسبت به سایر نرم افزارهای دیگر کمتره.
    در زمینه داینامیک خب بازم مایا کم نزاشته و امکانات متنوع و وسیعی داره
    از هر لحاظ چون بنده با مایا کار میکنم پیشنهاد میکنم در امر انیمیشن از این نرم افزار استفاده کنید چه بسا در نسخه 2014 اتودسک ارتباط مستقیم بین مایا و مکس وجود داره و میتونید مدلسازی رو با مکس و سپس انیمیت موضوع ها رو با مایا انجام بدید.
    در بحث تدوین خب یه زمانی پریمیر تو ایران مثل 3D Max محبوبیت داشت و حتی الانم داره ولی با شناخت دقیق تر میتونیم ببینیم که نرم افزار Edius امکانات بالایی در امر تدوین داره که امروزه در صدا و سیمای استان ها و به ویژه جام جام از این نرم افزارها در امر ساخت کلیپ و تدوین ها استفاده میشه دلیل این کار هم برای نمایش فیلم ها و برنامه ها بر روی آنتن نیاز به خروجی MXF هستش که یه فیلم 50 دقیقه ای حجمی معادل 60 الی 70 گیگ را داره که ادیوس از این فرمت پشتیبانی میکنه
    و در بحث جلوه های ویژه افتر افکت و در کنارش موکا رو پیشنهاد میکنم که میتونه به کار قدرت بیشتری بده
    با تشکر

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      سلام
      تشکر از اینکه در بحث شرکت کردین ……..

    2. MER377

      خیلی ممنون از راهنماییتون….
      ولی سوال من اینهکه برای شروع آسانتر و حرفه ای یادگیری مایا بهتره از چه مسیری بری؟مثلا مستقیم بری مایا کار کنی,یا اینکه اول تری دی مکس کار کنی بعد مایا یاد بگیری؟

    3. ایمان . ب

      سلام
      سوالات متفرقه و غیر مرتبط به این پست را مطرح نکنید
      یادگیری مایا ارتباطی به تری دی مکس نداره هرچند
      در نسخه جدید 2014 یک پل ارتباطی خیلی خوبی برای انتقال
      مدل ها بین این دو نرم افزار در نظر گرفته شده ……
      لطفا بحث ها رو به دقت مطالعه کنید …کلیدهای خوبی مطرح شده
      که درانتخاب و شروع کار شما موثر هست …….

  21. علی

    سلام
    راستش من خیلی از نرم افزار های سه بعدی رو تست کردم از مکس گرفته تا مودو
    و به یه نتیجه رسیدم این خیلی مهمه که شما واقعا این نرم افزار رو برای چه کاری میخواین…
    ولی من بعد از کلی این ور و اون ور به این نتیجه رسیدم که نرم افزار های نو پایی مثل بلندر و مودو گزینه های بهتری هستند
    تو لینک زیر میتونین تست رندر مودو،سایکل و وی ری رو ببینین
    به نظر من تو مدلینگ بهترین انتخاب مودو هست و بهترین گزینه ها برای رندر مودو و سایکل
    در مورد بلندر باید بگم که تو ایران زیاد شناخته شده نیست ولی واقعا نرم افزار قویه، به طور مثال توی مکس برای هر کاری باید یه پلاگینی استفاده کرد اما تو بلندر همه ابزار ها وجود داره
    از همه مهمتر متن باز بودن بلندر به توسعه و بهینگی اون کمک کرده و این که یا زبان پایتون نوشته شده که خوب نسیت به سی پلاس سبک تر هست
    http://gigpars.com/upload/qy5h_test_blender_cycles_vray_max_modo_render_youtube.avi

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      سلام
      ممنون از مشارکت شما ……
      از همه عزیزان تقاضا دارم
      فقط و فقط بفرمائید با چه ” نرم افزار 3D ” در حال حاضر ” کار ” می کنید و چرا ؟
      یعنی ” کار ” شما و استفاده شما از نرم افزار مهمترین قضیه برای روشن شدن مسئله است
      نظرات شخصی پاک خواهند شد …….

    2. hrp

      سلام کارهای تخصصی در هر رشته مهم هستند اما خروجی نرم افزار با سخت افزار یکسان بسیار مهم است مثلا من میخوام یک مجموعه انیمیشن 5*30 قسمتی با حدود 10 الی 15 دقیقه در هر قسمت بسازم باید این سوال رو مطرح کنم که دوستانی که با این نرم افزارها کار کردید سریعترین نرم افزار برای خروجی گرفتن که بتونه حرکات بهتر و زیباتری به من بده و سه بعدی باشه رنگ و لعاب بهتری به من بده کدومه – در ضمن من با مایا و سینما فوردی دارم کار میکنم و ادیوس و پریمیر و افتر هم زمینه کاری منه اما در انیمیشن هنوز خروجی نداشتم ( زیاد دور دور میزنم تو نرم افزار ) – با یه سیستم 10 تومنی کدوم بهتره
      بهترین پیشرفت ها با سخت گیرترین کارفرماها به دست میان

  22. مهراد اسدی

    با عرض سلام و تشکر
    تخصص من تصویربرداری و تدوین و کمی هم جلوه های ویژه هستش ولی به تازگی شروع به یادگیری 3D هم کرده ام.
    به نظر من C4D از چند جنبه برنامه بسیار خوبی هست:
    رابط کاربر پسند
    ساده و در عین حال قدرتمند
    سرعت در لود شدن و حتی کارکردن مثل دینامیک و …
    سرعت در یادگیری

    البته من از منظر یک آماتور این صحبتو میکنم ولی در یک تحقیق کوچک برای انتخاب برنامه 3D، از نظر بسیاری دیگر نیز این نکات ذکر شده بود.

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      سلام
      تشکر آقای اسدی ….لطف کردین ….

    2. مهراد اسدی

      لطف اصلی رو شما میکنید استاد

      سپاس از همه تلاشهاتون

  23. شاهرخ جهان زاده

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای براتی عزیز
    بحث خیلی جالبی رو در اینجا باز کردید
    من هم درست مثل شما زمانی با بحث 3D آشنا شدم که 3DS MAX فکر میکنم نسخه 4 در بازار وجود داشت و همه از اون استفاده میکرند و من هم به دلیل علاقه ای که داشتم و رشته دانشگاهی تقریبا مرتبط، 3DS MAX رو انتخاب کردم ولی بعدا به سمت After Effects به دلیل علاقه ای که به کارهای موشن گرافیک داشتم کشیده شدم ولی الان مدتی هست که بعد از ارائه نسخه After Effects CC و رابطه نزدیک اون با CINEMA 4D به سمت این نرم افزار دارم میرم و کار یادگیری اون رو شروع کردم. گرچه شروع کار با اون خیلی برام سخت بود ولی فکر میکنم الان استفاده از C4D برای من بهتر هستش…
    با تشکر مجدد از شما دوست گرامی

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      سلام
      بسیار ممنونم
      واقعا محبت کردین
      تشکر که قابل دونستین …..

  24. رضا

    سلام . من هم در این ضمینه خیلی مشکل داشتم و البته هنوز هم دارم. بگ متاسفانه یا خوشبختانه ما توی ایران کپی رایت نداریم و هر کسی می تونه با هر نرم افزاری که می خواد کار کنه وگرنه شاید اکثریت دیگه این مشکل رو نداشتیم و داشتیم با بلندر کار می کردیم(:
    پس از مدتی جستجو من cinema 4d رو انتخاب کردم . دلایلم هم اینا بودند :
    سادگی اون
    رندر پیش فرض بسیار قوی داره و مارو از موتورهای رندر تا حدودی بی نیاز می کنه
    به طور پیش فرض body paint 3d با اون عرضه می شه و هماهنگی بسیار کاملی داره با اون
    در موشن گرافیک با موگراف بسیار قویه
    و یکپارچگی با نرم افزار های کامپوزیت که از همه ی نرم افزار های دیگه قویتره تو این ضمینه مخصوصا با افتر
    در دنیای سینما و فیلم و انیمیشن درسته به اندازه ی محصولات autodesk استفاده نمی شه ولی روز به روز داره کاربردش بیشتر و بهتر میشه و توی تعدادی از انیمیشن ها و فیلم های خوب استفاده شده ، پس پتانسیل این رو داره که هر کاری باهاش انجام بشه .
    و البته بخش داینامیک خوبی هم داره نسبتا .

    البته من چون بیشتر علاقه دارم به انیمیشن ، همیشه یه نیم نگاهی به مایا دارم و قصد دارم اون رو هم یاد بگیرم .
    البته در ضمینه ی شبیه سازی سیالات و … حتی مایا هم به اندازه ی نرم افزاری مثل هودینی رشد نکرده و حرفی برای گفتن نداره .

    قبلا فکر می کردم دیگه دوره ی 3ds max تموم شده .ولی این چند مدت کارهایی رو باهاش انجام شده رو دیدم ، تقریبا نظرم عوض شده مخصوصا پلاگین های بسیار بسیار قوی داره و مطمئنا از لحاظ پلاگین هیچ نرم افزاری مثل 3d max نیست .

    به هر حال به نظر من باید یه نرم افزار مادر رو یاد گرفت مثل 3ds max , maya , cinema 4d , softimage یا houdini و بعد از نرم افزار های دیگه توی حوزه ی کاری مربوطه استفاده کرد .

    و یه پیام دارم به کسایی که می خوان نرم افزار های سه بعدی رو شروع کنن . و اون اینه که به نظر من cinema 4d آمیزه ای از سادگی و قدرته ولی خوب بستگی به سلیقه داره و خوشبختانه ما تو ایران همه ی اونا رو داریم ، تست کنید و استفاده کنید
    D: .

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      ممنون ……..

  25. جواد

    با سلام طرح بسیار جالبی هست
    راستش من از بچگی وقتی فیلم هایی که جلوه های ویژه داشت
    خیلی علاقه داشتم و همین از همه جذاب تر برای من وقتی بود
    که پشت صحنه اون فیلم رو می دیدم
    دقیقا 6 سال پیش من اطلاعات دقیقی درباره نرم افزار ها نداشتم
    اما با ورود به اینترنت و تحقیقات زیاد تونستم نرم افزار های
    زیادی رو یاد بگیریم امروز باید بگم نرم افزار 3d max جزو نرم
    افزار های هست که باهاش کار میکنم
    maya هم مقدار کمی بلدم.

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      بسیار ممنون …..

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ImanVFX - مستقل