ad

درباره نویسنده

احسان محمدی

احسان محمدی هستم . مدرس تدوین و جلوه های بصری. تا کنون دو کار پل و دیروز را بکش را در این وب سایت از من دیده اید. فیلم کوتاه تجربی دیروز را بکُش در سال 92 موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران برای جلوه های بصری از یازدهمین جشن فیلم تصویر سال شد. همچنین از اسفند 93 الی خرداد ماه 94 در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد. فیلم نیمه بلند داستانی پُل در سال 93 موفق به دریافت تندیس بهترین تدوین و کاندید جلوه های بصری از بیست و هشتمین جشنواره بین اللملی فیلم های کودک و نوجوانان اصفهان شد.

مطالب مرتبط

37 دیدگاه

  1. danial

    سلام اقای محمدی و برانی
    خیلی خوب کار شده زیباست 🙂
    نور پردازی . جلوه های ویژه . کامپوزیت و ….

    اقای براتی انجمن باز نمیشه !!! لطفا رسیدگی کنید
    با تشکر

    پاسخ
  2. بهمن علیپور

    ریز به ریز
    .

    اگر احسان وقت کافی داشته بوده برای تحویل اینکار .. یه جاهایی شاید تنبلی کرده .
    بی حاشیه ، بعضی پلان ها قابل قبول و بعضی کلا غیر قابل قبول بود .
    .

    نقاط قوت »> تیر اندازی ها و برخورد تیرها خوب بود و
    اصلاح رنگ پلان ها هم خوب بود .

    البته :
    یه سری دوستان هم دقت کنن ( دروغه اگر بگیم براورد هزینه و
    دستمزدها نباس تاثیری روی خروجی بزاره یا نمیزاره .. احسان محمدی شاید 3 یا 4 تومن بیشتر واسه این کار نگرفته .. قطعا اگر 10 – 15 تومن میگرفت ، با یه 3D کار همکاری میکرد و مثلا میداد انفجار ها رو با فیوم اف ایکس یا هر چیز دیگه درارن .
    (( وقتی پلان اول رو که با کرین بدی گرفتن ، و همش لرزش بوده مشخصه تهیه کننده هزینه نکرده واس امکانات ، که مجبور شدن با ویژوال حرکت رو اصلاح کنن .. دیگه ناخوداگاه بعضی چیزا روشن میشه ))

    اما
    نقاط ضعف »> اینا رو میگم که بیشتر دقت کنی ، تکرار نیست :
    ********************
    ********************

    مقیاس هیچ کدوم از انفجار ها درست نیست . همه کوچیکن .
    هیج سایه ای هم ایجاد نکردن .

    یه جاهایی ب فیزیک آتش ها اصلا توجه نکردی که آتیش هرجا باشه به سمت بالا میره
    اما روی تپه ها میبینیم که یه سریشون مورب میرن ! به دلیل انتخاب اشتباه فوتیج هست .

    یکی از مهم ترین چیزهایی که باید هر vfx کاری رعابت کنه ( منطق نوری ) هست
    که ظاهرن اصلا هیج جا رعایت نکردی / مثلا پلان هلیکوپتر بالای مسجد هلیکوپتر از راست نور خورده / مسجد از چپ ! فورگراند از روبرو .

    بنظرم کروماکی ها رو وقتی دیدی کیفیت امکانات صحنه کمه ، باس بجای زیر سوال بردن خروجی کارت ، با ماسک کردن جبران مبکردی / یا با روتو براش .
    درسته زمان بره . ولی ارزش داره .

    پرسپکتیو باس در مت پینتینگ ها رعایت میشد نشده . تخت هستن همه .
    مثلا تو پلان بچه ای که ای رو شونه بازیگر هس شعله های نزدیک بازیگر و شعله های زیر پل یک سایزن که منطقی نیست .
    در بیشتز پلان ها دود ها در دور و یا در نزدیک همه یک سایزن .. و چشم سریعن نبود عمق میدان رو تشخیص میده .
    راه حل : یا 3D / یا در خارج از شهر با یه دوربین خوب و آتیش زدن چند لاستیکه ماشین روی یه تپه با بکگرانده آسمان صافوآبی یا سفیده سچوره میتونستی انواع دود هارو ضبط و تو همه کارهات استفاده کنی ! بعضی دودهایی که توی کار گذاشتی اصلا مچ نیستن با عمق ، پرسپکتیو و نور صحنه ها .

    اینا کوبیدن نیس احسان جان ، نقده تکنیک های این کارت هست که در آینده بیشتر بهشون توجه کنی که خروجی هات واقع گرا تر باشه . خسته نباشی .
    /
    سپاس

    .

    پاسخ
    1. احسان محمدی

      مرسی از نکات قابل توجه و نگاهتون

  3. امین

    ممنون ایمان جان..واقعا ممنون از وقتی که واسه پیشرفت توی این زمینه میزاری….از دوستمونم اقای محمدی ممنونم…یکم روی نور پردازی کروماکی کار کنن کار واقعی تر جلوه میکنه ..در کل خیلی خوب بود

    پاسخ
  4. رضا

    سلام و خسته نباشین
    کار بدی نبود اما در کل نمره خیلی خوبی هم نمیشه بهش داد… اما حیف شما که اینقدر زحمت کشیدین رو مدلسازی و موشک ها و هواپیماها رو اینقدر خوب ساختین بد نبود در کنارش کمی تو نحوه برخورد راکت و موشک یک جنگنده به زمین نوع انفجارش و مهمتر از همه چیزی که رعایت نشده برد انفجار…تحقیق میکردین. دقیقن برخورد و آتیش راکت ها غیر واقعیه یکی اونجا که همه دارن میدون آخرین پلانه و جنگنده ب موشک اونجا رو بمب بارون میکنه که برد راکت و عظمت انفجار رعایت نشده در حد انفجار نارنجک دستی کار شده نه راکت یک جنگنده چون در واقعیت فقط یه راکت میتونه اونجا رو به ویرانه ای تبدیل کنه و اثری از هیچ انسانی اونجا باقی نذاره! و دیگری اونجا که پسربچه جلو پنجره ایستاده و شک نکنید در واقعیت آتش اون راکت و ترکشاش پسر رو نابود میکرد. بد نیست بدونید زمان جنگ هر راکتی که به تهران برخورد کرد حداقل دو یا سه خونه رو کامل ویرون کرد. در کل آتیش ها خیلی غیر واقعی در اومده و تو نسخه ای که اینجا گذاشتین تو ذوق میزنه…اما صحنه های تیر خوردن،تصحیح حرکت و لرزش و تصیح رنگ بسیار خوبه. دوست داشتم هم نقاط قوت رو بگم هم ضعف رو…
    برای اینکه در تصیح رنگ و ویژوال راحت باشین بهتره کارگردان قبلش بگین و مجابش کنید تمام تصاویر رو با تنظیم کردن دوربین با کمترین سچوره یا اشباع رنگ(رنگی اما نزدیک به سیاه وسفید) بگیره و همچنین کمترین کنتراست …احساس میکنم با توجه به دوربین توانمندی چون nex fs 700 sony چنین نکته ای خوب رعایت نشده.
    من خودم سعی میکنم تو انفجارها از فیلم های خوب خارجی الگو بگیرم حتی از فیلمای 30 سال پیششون نظیر اینک آخرالزمان که انفجارهای بی نظیری براش طراحی شده.

    پاسخ
    1. احسان محمدی

      مرسی از نظرتون

  5. bijan

    سلام و خسته نباشین
    در مجموع خیلی خیلی خوب بود ولی به نظرم بعضی وقتا خوب از آب در نیومدن ویژوال افکت ها تغصیر کارگردانه.
    چون بعضی پدیده هایی که راحت میشه اجرا و فیلمبرداری کردون میندازه به گردن تدوین و ویژوال افکت به طور مثال تو همین دو تصویری که وجود داره، در تصویر اول ویژوال افکت کاملا ضروریه چون مخارج زیادی رو از پشت فیلم برمیداره اما در تصویر دوم یک آتیش ساده که با یکم گازوئیل و بنزنین به راحتی میشد درش آورد و فیلمبرداریش کرد رو سپردن به مرحله تدوین که خب همینطور که همه ما میدونیم آتیش بازی تو ویژوال افکت کار بسیار سخت زمان بر و هزینه بریه البته باز هم اینجا بسیار خوب در اومده اما خب آتیش واقعی یه چیز دیگست.
    باز هم تبریک و خسته نباشید در انتظار موفقت و کارهای بهتر.
    امیدوارم تلاشتون رو بیشتر کنین با یک رزومه خوب میتونین واسه یه دانشگاه خوب اپلای کنین و به سمت آرزوهاتون پرواز کنین.
    یا علی

    پاسخ
    1. احسان محمدی

      ممنون از لطفتون. گاهی کارگردان ها خودشون پلان رو طراحی می کنن و این در حالی ست که دانش کافی رو ندارن. نتیجتا باید با طراحی یک نفر دیگه ، کار رو به بهترین نحو اجرا کنید.
      یه قانون کلی تو ویژوال افکت وجود داره اینکه “سعی کنید با ساده ترین و با کیفیت ترین روش از دست پلان خلاص بشید” یعنی وقتی که میشه پلان رو رئال تصویربرداری کرد، سعی کنید از برنامه ریزی کنید تا رئال بگیرید جز اینکه شرایط مالی، زمانی اجازه ندهد یا زمانیکه قرار است غیرممکن رو به ممکن تبدیل کنید. به هر حال داشتن دانش و تجربه حرف اول و آخر رو میزنه

    2. محمود

      به نظر میرسه شما هم سعی داشتین با ساده ترین روش از دست پلان خلاص بشید ! برادر من کروماکی در آوردن دیگه خیلی ساده تر این ها و بهتر باید انجام بشه

    3. احسان محمدی

      مشکل پرده آبی این بود که متاسفانه در پیش تولید، پیشبینی یک پرده خوب و بزرگ نشده بود. من هم بی تقصیر بودم. در واقع هزینه نشده بود و مجبور بودیم با همین پرده آبی بد، خروجی خوبی بدیم.

    4. بهمن علیپور

      ممنون از زحمتی که کشیدی . نقاط ضعف داشت اما نقاط قوتی هم داشت که خوب کار شده بود .
      .
      اما
      چه جمله عجیبی ! واسه یه ویژوال افکتور این حرف که از دست پلان خلاص بشی ، به نظرم درست نباشه .
      یادمه یه بار سره یک پلان 0.5 ثانیه ای برخورد گلوله به صورت 8 ساعت کار کردم . سریال آوای خاک شبکه شما /
      vfx علاقه و صبر میخواد
      ضمنن. .
      قانون کلی ویژوال افکت هم اینه که کارها جوری انجام بشه که بییننده تشخیص نده چیزی که میبینه واقعیه یا کامپیوتری !
      نه چیزی که فرمودین

  6. علیرضا

    سلام دوست عزیز من کار تون رو دیدم خسته نباشید نمی شه گفت عالی بود و لی به هر حال زحمت زیادی کشیده شده برای کار امید وارم تو کار های بعدی موفق باشید . ولی بازم جای خیلی خوشحالی هست که دوستان با محدودیتهای موجود بازم تلاششون رو انجام میدم خسته نباشید. بزرگوارهیچ کس تو کارهای اول خودش ایده ال کار نکرده که شما دومیش باشی هر کاری نقاط قوت هم داره نقاط ضعف هم شما بکارت ادامه بده

    پاسخ
    1. احسان محمدی

      ممنون از نظر شما.

  7. arash

    خسته نباشید آقای محمدی
    قصد تخریب ندارم اما جلوه ها بسیار غیر واقع گرایانه بود
    خوبه که آدم یه آموزش ویدیوکوپایلت رو می بینه 2 بار تمرین کنه بعد در یک پروژه استفاده کنه که حداقل کپی کار خوبی باشه

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      اولین کامنت شما روی این سایت !
      منصفانه نبود که اینطوری بیان بشه
      …..
      یک انتقاد سالم نکات مثبت و منفی رو با هم می بینه و در کنارش
      راه حل منطقی برای رفع نقیصه ها ارائه میکنه !

    2. احسان محمدی

      جالب ایمان جان. خیلی جالبه. اینجا دوستان خیلی ساده و کلی تخریب می کنن و جالب تر اینکه قبلش اعلام موضع می کنن.
      رفقا، این سایت رو میدون جنگ اشتباه گرفتیم. اومدیم اینجا نقاط ضعف و قوتمون رو شناسایی کنیم و شانه به شانه هم پیشرفت کنیم.
      این سایت مختص vfx هست که یسری جوون تو ایران جمع شدن تا از هم یاد بگیرن و به هم یاد بدن. پس خواهشا تخصصی و دقیق صحبت کنیم

    3. ایمان . ب

      به خدا من خودم خجالت میکشم
      شما اینقدر محبت کردی کار رو آماده و برای سایت فرستادی
      بعضی ها هم با این صحبت هاو رفتارهای سطحی یک کاری میکنن
      که اولا شما آزرده بشی و کارهای بعدی رو اینجا نزاری
      و دوما خود من هم دیگه انگیزه ای برای ادامه کار بااین نمونه رفتارها ندارم
      ………………
      شاید تو خلوت خودمون کار کنیم بهتر باشه
      ………………

    4. arash

      ببخشیدا آخه ایشون فرمودن که “مدرس جلوه های بصری” هستن

  8. amirhossein

    سلام
    تلاشتون قابل احترامه و واقعا خوشحال میشم که میبینم از این علم و هنر داره استفاده میشه اونم تو ایران ! به هر حال خوب بود اما یه انتقادی داشتم که امید وارم برداشت بد نشه ! به نظر من سطح کار واقعا پایین بود و به راحتی احساس میشه که کار طبیعی نیست. من خودم جلوه ویژه بلد نیستم ولی اونقد بلدم که از چیزی سر در بیارم. مثلا اون بلو اسکرینی که واسه پنجره گذاشته شد، جالب نبود و حس 3 بعدی بودن رو منتقل نمیکرد! استفاده از action essential ایده ی بدی نیست ولی به شرطی که طبیعی جلوه کنه که اینطور نبود ! شاید 90درصد مخاطب ها اصلا متوجه این چیزها نشوند ولی چیزی که مهمه نظر افراد کار بلد و اینکاره هست! در هر صورت این نظر شخص خودم هست و اگر هم روزی پروژه بخواهم انجام بدم، سعی میکنم که به طبیعی ترین شکل ممکن باشه در غیر این صورت انجام نمیدم ! حالا ممکنه علت این همه مشکل ها مسائل مالی یا نظر کارگردان و … باشه ولی امیدوارم که افراد حرفه ای تو این رشته قدم بگذارند !
    به امید روزهای خوب …

    پاسخ
    1. احسان محمدی

      مرسی از نظرتون
      به صورت کلی در جلوه های بصری باور پذیری خیلی مهمه. و همیشه تمام تلاش گروه ها اینه که نتیجه کار برای مخاطب عادی غیرمحسوس و برای مخاطب خاص، باور پذیر باشه. بازم سپاسگزارم از نظرت و امیدورم که در کارهای بعدی با یه شرایط خوب برای پیش تولید و تولید، نتیجه باور پذیرتری در پس از تولید بدست بیاد

  9. جواد

    موفق باشن انشالله کار های بهتر کار بسیار خوبی بود
    به امید اینکه از این بهتر هم بشه
    بالاخره ایراد گرفتن راحته
    اما وقتی ادم توی پروسه کاری قرار بگیره خیلی چیزا فرق میکنه

    پاسخ
    1. احسان محمدی

      مرسی از نظر منطقی شما، دوست عزیز

  10. رضا بصیرت

    سلام.
    نسبتا خوب بود.
    البته مشخص بود که روی این پروژه تلاش شده و وقت گذاشتن ولی
    امیدوارم که در آینده کارهای بهتری هم از این گروه ببینیم که قطعا هم همینطوره.
    براتون آرزوی موفقیت می کنم.
    البته اینکه میگن استفاده از سمپل های آماده (منظور همون اکشن اسنشیال اندرو کارمره)هنر نیست و یا جلوه های ویژه محسوب نمیشه، باید بگم که اولا ایشون خودشون قبل از اینکه کسی سوال کنه، گفتن که از نمونه های آماده استفاده کردن و این جای تشویق داره، و دوم هم اینکه اگه این سمپل های آماده بکار نمیان، پس چرا این همه شرکت های کوچیک و بزرگ داخلی و خارجی ازش استفبال کردن و دارن استفاده میکنن؟ و بنظر شما اگه قرار بود ازشون استفاده نشه آیا ویدئو کوپایلوت اینهمه وقت و سرمایه رو صرف تولید این مجموعه ها می کرد؟
    خب، یه جاهایی نیاز نیست که شما ساعت ها وقت بزاری و یه آتش رو بصورت تری دی تولید کنی و می تونی از همون سمپل های آماده بصورت هوشمندانه و بجا و با کمی تغییرات استفاده کنی. همون کاری که خیلی ها توی خیلی از فیلم ها دارن می کنن.
    بازهم پر حرفی کردم.
    ایمان جان فک کنم اگه یه بار دیگه زیاد حرف بزنم جام تو کوچه است. ها؟
    ببخشید.
    موفق باشید.

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      جای شما روی تخم چشم ماست
      …..
      دوستان اگه به کامنت ها جواب ندادم منتظرم خود آقای محمدی پاسخگو باشن

    2. zbrush5

      دوست گرامی روشی رو براتون میگم ابتدا تراک اون صحنه رو گرفته یک سمپل اماده رو به تراک گرفته شده قفل کرده بعد با colorcorrect میزان سازی رنگ و مچ شدن را انجام داده و دوم ایتدا با keyer و یا روش روتوسکپی اسمان و یا صحنه ای رو حذف یک دایره و به ان دایره صحنه ای رو داده
      حال تمامی کار 100 درصد سمپل
      دوست عزیز این روندی که همه شرکتها دارند انجام میدند و این بخشی از کار هاست حال اگر صد شرکت همین کارو انجام بدند ببین چه معنی پیدا میکنه بنده نمیخواستم نظر بدم چون روند نظرها دیگه برای اکثریت تکرای شده و اکثریت به این اگاهی رسیدند که علمدر این کار و مواردی که استفاده شده تا چه حد بوده
      منظور از این حرفها دلیلی بر بد بودن نیست چون مشکلات فنی و دانش یک طرف مشکلات سخت افزاری یک طرف مشکلات بوجه کار هم یک طرف
      ولی باز جای خوشحالی داره انجام میشه

    3. ایمان . ب

      سلام
      من اون مطلب رو دیروز از انجمن حذف کردم که شما راحت باشین

    4. احسان محمدی

      ایمان جان . این دوست zbrush5 فکر نمی کنم با با کار بنده کاری داشته باشه. به قول دوستان برید تو pv بحث خصوصی کنید. ممنون

    5. رسول شاکری

      سلام آقای بصیرت. راستش من زیاد حوصله بحث ندارم. ولی خود شما به نکته خوبی اشاره کردی و گفتی استفاده به جا.
      الانم دیگه کمتر شرکتی هست که دنبال سمپل بره چون به دلیل رقابت شدید وبه رخ کشیدن حرفه به یکدیگر کمتر طرفش میرن و منسوخ شده میدونن استفاده از این جور حرکتا. نکته دیگه ای که لازم دونستم بگم من خودم همیشه جزو کسانی بودم که الکی از یه کار تعریف میکردم. ولی صادقانه میگم تعریف الکی جز پس رفت هیچ چیز دیگه ای نداره کسی که انتقاد پذیر باشه سعی میکنه کار بهتری ارائه بده . بازم میگم به شرط اینکه انتقاد پذیر باشه و برداشت بد نکنه.

    6. رضا بصیرت

      سلام آقای شاکری عزیز.
      من از این کار، بقول شما “الکی” تعریف نکردم.
      لطفا ابتدای متن من رو بخونید که مضومنش میشه کارِ نسبتا قابل قبولی هست و گفتم که مشخصه که برای کار تلاش زیادی شده و پروژه رو سر سری نگرفتن، مخصوصن تو قسمت پرده سبز و کار روی موهای فر که خوب از آب دراومده. ضمناً به آقای محمدی عزیز گفتم که در آینده انتظار کارهای بهتری رو ازشون داریم. این نه تعریف الیکه و نه تخریب و انتقاد مخرب. بلکه ایجاد انگیزه و امید برای کسانی که میدونی توانش رو دارن و نمونه کارهاشون رو با همون امکانات موجود ارائه میکنن.
      ممنونم.

    7. احسان محمدی

      مرسی از نظر دوستان. دوستان فکر می کنم اگر من در توضیحات اسمی از Action Essentials نبرده بودم انقدر حرف و حدیث پیش نمیومد.
      عموما هر پروژه ای که بودجه خوبی داشته باشه، زمان کافی برای پیش توبد، تولید و پس تولید داشته باشه، میره سراغ Element Shooting های اورجینال. که یا به صورت رئال تصویر برداری می شه یا در نرم افزارهای خاص خودش (میشه درمورد اون نرم افزارها هم توضیح داد) شبیه سازی میشه.
      منو ببخشید، اما گروه ما با توجه به بودجه و زمان اندک پروژه، تصمیم گرفت با دارایی های موجود، سعی کنه، تا نتیجه ای قابل قبول رو بگیره.
      خواهش می کنم درک کنید و تفاوت قائل باشید. سپاس.

  11. علی

    خوب بود ممنون از تیم احسان محمدی
    اما اکثر کارهای انجام شده ابتدایی بود

    پاسخ
  12. سجاد

    امیدوارم بیش از پیش موفق باشی احسان محمدی

    پاسخ
  13. حسین فرد

    سلام دوست عزیز موفق باشی

    پاسخ
  14. رسول شاکری

    خوب بود ولی به عقیده من استفاده از سمپل.. جلوه های ویژه محسوب نمیشه.

    پاسخ
  15. آرین عطار

    سلام اقای براتی
    یک مدت مشغول امتحانای دانشگاه بودم اومدم سایت دیدم یه گردوغبار و حسابی راه انداختید 😀 من همیشه گفتم که بهتون مدیون هستم بسیار انسان شریف و بزرگی هستید و در این شکی نیست … زمانی که سایت ایمان وی اف ایکس بسته شه و دیگه وجود نداشته باشه تازه خیلیا میفهمند چه چیزی رو از دست دادن ! انسان تا چیزی رو از دست نده به اون اعتقاد پیدا نمیکنه 🙂
    سربلند و پیروز باشید

    پاسخ
    1. ایمان . ب

      ممنون آقای عطار
      ایشالله امتحان های شما هم خوب بشه
      من هم 5-6 روزی نبودم و تازه اومدم ..
      منظورتون از گردو غبار رو نفهمیدم !

    2. آرین عطار

      استعاره از ناراحتی از دوستان تو کامنتا …

یک نظر بگذارید برای جواد لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ImanVFX - مستقل