شاید تا حدودی با 3ds Max و تاریخچه 3dsMax آشنایی داشته باشید ولی این بار قصد داریم با روشی کاملا متفاوت تاریخچه 3dsMax را روایت کنیم. پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.
Timeline
حتما همه شما دوستان واژه Timeline به گوشتون خورده ، چندی پیش شبکه اجتماعی Facebook در طرحی خلاقانه به معرفی Timeline پرداخت. این طرح به این شکل بود ، زمانی شما پستی را درج می کردید روی یک خط زمان نشان داده می شد.
3ds Max
نرم افزار3D Studio در سال 1990 بر روی سیستم عامل MS-DOS عرضه شد. این نرم افزار توسط Yost Group ساخته و توسط Autodesk در بازار عرضه شد . بعد از نسخه 3D Studio 4 این نرم افزار دوباره برای سیستم عامل Windows NT بازنویسی شد و نام آن به 3D Studio MAX (با حروف بزرگ ) تغییر کرد. این نسخه نیز توسط Yost Group ساخته شد و توسط Kinetix عرضه شد. در واقع Kinetix در آن زمان بخش Media and Entertainment شرکت Autodesk بوده. بالاخره شرکت Autodesk این نرم افزار در عرضه دومین نسخه 3D Studio MAX به صورت کامل از Yost Group خرید. سپس بعد از عرضه دو نسخه نام این محصول دوباره به 3ds max (باحروف کوچیک) تغییر کرد و به Discreet 3ds max معروف شد. Discreet شرکت نرم افزاری در شهر مونتریل بود که قبلا توسط Autodesk خریده شده بوده. بعد از عرضه نسخه 7 Discreet 3ds max نام این نرم افزار دوباره به 3ds Max (حرف M به صورت بزرگ) تغییر کرد ، همچنین لوگو و نام Autodesk نیز در کنار نام این نرم افزار قرار گرفت و نام رسمی این نرم فزار Autodesk 3ds Max گذاشته شد و تا به امروز نیز همچنان به همین نام می باشد. نکته جالب این موضوع نیز قابل توجه است بسیاری از کاربران وقتی نرم افزار 8 Autodesk 3ds Max عرضه شد فکر کردند اخیرا این نرم افزار توسط Autodesk خریداری شده و موجی از انتقادات را روانه شرکت Autodesk کردند حال در صورت شرکت Autodesk از ابتدا با این نرم افزار بوده و حدود 8 سال قبل نیز این نرم افزار را به صورت کامل خریده.
نظر شما در مورد 3Ds Max و تاریخچه این نرم افزار چیست ؟
21 دیدگاه
حسان
با سلام خدمت همه دوستان. در اینکه نرم افزار تری دی استودیو مکس یکی از دو الی سه نرم افزار قدرتمند در امر تولید انیمیشن ها سه بعدی است هیچ شکی نیست. این رو بنده صرفا از روی تجربه عرض می کنم. بنده سابقه کار با این نرم افزار رو از 3d studio 4 تحت داس دارم. و تا بحال با تمام ورژن های مکس کار کردم. در کار با این نرم افزار چند نکته وجود داره که سعی می کنم در مقایسه با اصلی ترین رقیبش یعنی مایا عرض کنم:
اولا که این دو نرم افزار بسیار به هم نزدیک شده اند. یعنی سعی شده ضعف هایی که مکس داره رو با کمک از تجربیات مایا برطرف کنند. این امر در مورد مایا هم وجود دارد. مثلا نبود پلاگین قدرتمندی برای حرکت های کاراکتر یا همان کاراکتر استودیو در مایا که در ورژن های جدید این نرم افزار برطرف شده است.
دوما بنده همچنان پیرو یک تئوری کاملا تجربی در کار با این دو نرم افزار هستم. من از سال 2003 مایا هم کار می کنم.
یه تئوری تجربی می گه که با نرم افزار مکس کارهای ساده به سادگی انجام می شه….. مثلا کارهای معماری. ولی کارهای سخت به سختی انجام می شه…. مثل ساخت انیمیشن های بزرگ سینمایی.
ولی با مایا کارهای ساده به سختی انجام می شه…. مثل مدل سازی. (که البته در این سال ها خیلی خیلی بهتر شده) ولی کارهای سخت به سادگی انجام می پذیره…. باز هم مثل ساخت انیمیشن های بزرگ استودیویی و یا جلوه های ویژه کامپیوتری (در سطح فیلم های هالیوودی)
به هر حال دوستان حرفه ای که مکس رو کار می کنن بدونن که حدود 60 درصد مایا رو هم بطور بالقوه بلد هستند…. و این امر برعکسش هم صدق می کنه یعنی اگر شما مایا کار حرفه ای هستید نهایتا با یکی دو ماه تلاش تبدیل به یه مکس کار حرفه ای هم خواهید شد.
امیدوارم اطلاعات بنده بدرد دوستان بخوره…..
یادتون باشه که یه حرفه ای حتی با پینت ویندوز هم می تونه یه کار فوق العاده بسازه.
معین زراعتی
بسیار ممنون از این که تجربه خودتون را در اختیار ما قرار دادید.
در مورد کار های ساده در مایا سخت انجام می شود باید بگم من فکر می کردم این موضوع فقط برای من صادق می باشد ولی حال می بینم این طور نیست.
حسین تاجیک
ممنون از این مطلب .
واقعا در قدرت این نرم افزار هیچ شکی نیست و بعد از این همه سال باز هم انتخاب اول بسیاری از کاربران و استدیوها هست.
به خاطر همین قدمت و قدرته که باعث شد کاربرا و شرکتای زیادی به سمتش برن که همین امر باعث شد ابزارها و پلاگین های خیلی زیادی برای این نرم افزار منتشر بشه که از نظر من مزیت حساب میشه اما بعضی ها وجود ابزارای زیاد رو ضعف نرم افزار می دونن.
معین زراعتی
سلام آقای تاجیک عزیز …
حرف شما درسته … پلاگین زیاد نشانه ضعف نیست (بر خلاف تصور بعضی از دوستان)
Qasem Fabrik
سلام و خسته نباشید ، مقاله مفید ،خوب و مختضری بود ،
تشکر بابت اشتراک این مطلب
معین زراعتی
بسیار ممنون.
خوشحالم که خوشتان امده
Danial
ممنون اقای زراعتی عزبز .
مطلب عالیی بود .
من که با مکس کار نمیکنم اما به نظرم نرم افزار خیلی خوبیه . به قل اقا رضا قدیمیه ولی با تجربه
معین زراعتی
خواهش می کنم
به قول قدیمی ها دود از کنده بلند میشه 🙂
amirzoly
https://www.imanvfx.com/?p=14915#comment-43052
اسم موزیک ویدیو این چیه میخوام دانلود کنم اسم ش نمیدونم چیه !!!!؟؟؟
reza
چه باحال واقعا اینا رو نمیدونستم عالی بود جناب زراعتی ممنون
معین زراعتی
لذت بردن شما از مطالب بزرگترین هدفی که ImanVFX همیشه دنبالش بوده و خوشحالم شما نیز لذت بردید.
reza ansari
مکس یه غول بزرگه.به نظر من یه کم خسته اس ولی با کلی تجربه
معین زراعتی
سلام اقای انصاری عزیز
واقعا حرف شما درسته …
آقای انصاری از شناختی از شما دارم و زمینه فعالیت شما چرا به مکس مهاجرت نمی کنید؟
reza ansari
جالبه.چطور این سوال رو پرسیدید؟
آخه قبلا هم ایمان جان هم گفته بودن که اگه با مکس کار میکردم خوب بود.
به خاطر حساسیتم روی رئال کار کردن میگید؟
واقعا مکس با پلاگینهایی مثل ویری و قدرت مدلسازیش توی این حیطه حرفی واسه گفتن نذاشته
معین زراعتی
شما الان با Cinema 4D کار می کنید و در بیشتر کار ها شما به صورت رئال کار می کنید. چی شد Cinema4D به 3dsMax ترجیع دادید ؟
reza ansari
هدف اصلیه من موشن گرافیکه.و طبق برنامه چند ساله ای که برای خودم ریخته ام.اول برای روی مدل سازی و متریال کر کنم و رندر تمییز.واسه اینکه ایده های موشن گرافیکیم حیف نشه.چون من از موشن گرافیک سبک full 3d و live action رو انتخاب کردم که توی این سبک ها رندر رئال خیلی مهمه.سعی کردم تا “حدودی” دستم رو توی این قضیه پر کنم.مثلا واسه شروع مدلسازی اون موتور که توی فروم هست رو مدل کردم و …
برای متریال هم که کارایی که دیدین
روی تکنیک های موشن گرافیک هم خوشبختانه زیاد کار کردم و کلا یه پوشه جدا دارن که صرفا فایل پیاده سازی تکنیکا و تست هاست.الان سه چهارماهه که دور یه سناریویه موشن هستم که خیلی روش کار کردم و تمام تجرب ام از متریال و نوردهی و کامپوزیت و… اینا رو قراره توی اون پیاده کنم.به این امیدوارمکه کار خوبی میشه.اگه خدایاری کنه تا آخر تابستون فاینالش میکنم
معین زراعتی
ممنون
اگر هدفتون موشن گرافیک واقعا نرم افزار خوبی را انتخاب کردید.
اقای انصاری بیصبرانه منتظر کار جدید شما هستیم.
جواد
خیلی جالب بود
نمی دونستم
معین زراعتی
خوشحالم که مفید واقع شده
ایمان . ب
خیلی جالب بود !
قدمت و شجره رو ببین !! از 1990 تا امروز !!!
از نظر من 3Ds Max با ابزارهایی مثل Editable Poly و Editable Spline و همچین امکان تبدیل این ابزارها با یک کلیک و دهها ابزار منحصر به فرد خودش ، یکی از بینظیرترین نرم افزار های مدلسازی هست . تک تک ورتکس ها و تک تک Edge ها و تمام چیدمان مدل با این ابزارها در اختیار کاربر برای ویرایش قرار میگیره که کمتر نرم افزاری چنین قابلیتی رو در اختیار کاربر میزاره ….. سیستم مدلسازی تری دی مکس از نظر من بینظیر هست . هرچند مدتهاست که تری دی مکس رو کنار گذاشتم اما تری دی مکس یکی از شاهکارهای نرم افزاری دنیاست !!!
معین زراعتی
ممنون اقای براتی عزیز
واقعا این نرم افزار در زمینه مدل سازی عالی عمل می کنه و با ابزارهایش تمام نیاز کاربر را فراهم می کنم.