این اثر فوق العاده مفرح و زیبای CG که در مورد یک ربات ناکام و نا امید است و با استفاده از تکنیک فتوگرامتری از Enwaii ایجاد شده را از دست ندهید !
.
.
.
پروژه : ربات Carl’s Jr
استودیو : Eight VFX .
.
ربات پس از یک روز سخت کاری به خانه بر می گردد تا از خرید جدید خود که یک ساندویچ مرغ Carl’s Jr است لذت ببرد . متاسفانه بدون دهان او قادر به خورد ساندویچ نیست و زمانیکه او ساندویچ را به سمت دهان نداشته خود بالا می آورد ، یک نمایش طنز ایجاد می کند . ربات بارها ساندویچ را به صورت خود می زند و مواد غذائی درون ساندویچ بر روی چهره خشمگین او پخش می شوند !
.
.
ساختن این ربات به دو استودیو جلوه های بصری Eight VFX و Legacy Effects نیاز داشت . تیم Eight VFX برای اینکه بتواند آرنج ، گردن ، معده ، پا و زانوهای بازیگر خود را با ربات CG جایگزین کند ، از تکنیک و ابزارهای فتوگرامتری – photogrammetry متعلق به Enwaii استفاده کرده است . Fred Hoppe سوپروایزر جلوه های بصری این کار توضیح می دهد که قابل توجه ترین جنبه های فنی که از این پروژه بدست آمد این بود که تیم توانست با استفاده از فتوگرامتری یک بازسازی از ربات داشته باشد .
.
.
ترجمه : ایمان . ب
منبع : مجله دنیای انیمیشن سه بعدی
.
.
.
دیدن تیزر تبلیغاتی Carl’s Jr Robot
.
.
تکنیک فتوگرامتری
در ویدئو زیر می بینید که Enwaii چگونه مدل های سه بعدی و تکسچرها را از تصاویر و ویدئو ها با استفاده از تکنیک فتوگرامتری ایجاد میکند .
.
.
راهنمای دیدن ویدئو و دانلود آن از Vimeo
این ویدئو در بالای این مطلب و در پخش کننده Vimeo است . پس از نصب فلش پلیر ( Flash Player ) می توانید آنرا آنلاین ببینید ، سایز نمایش را بزرگ کنید یا آنرا را دانلود کنید و با فعال کردن گزینه HD کیفیت بهتری داشته باشید . برای دانلود این ویدئو برنامه IDM که برنامه مدیریت دانلود هست را نصب کنید .
اگر از نسخه های جدید فایرفاکس استفاده می کنید . افزونه فعال کردن IDM در فایرفاکس که حجم پائینی دارد را از این لینک دانلود کنید و آن را Open و اجرا کنید .
بعد از این کار در زمانی که شما ویدئو های Vimeo را Play کنید یک گزینه در کنار پنجره Vimeo نمایش داده می شود که با فشردن آن امکان دانلود برای شما فراهم می شود .
16 دیدگاه
رضا بصيرت
خيلي عالي بود.
توضيحات دوستان هم خيلي خوب و مفيد بود.
دستتون درد نكنه.
ایمان . ب
ممنون آقای بصیرت ……
فواد
سلام ممنون اقا ایمان.من فارغ التحصیل شدم همین هفته پیشم کنکور ارشد دادم تا ببینیم چی میشه!!!
این مدت اگه سری به سایت نزدم دارم وفای به عهد میکنم و اموزشهای افتر افکتی که قولش دادم درست میکنم ! واقعا نمیدونستم ساختن اموزشها اینقدر سخت باشه!!وقت زیای میخواد(شاید من مبتدی اینکارم!!)در ضمن در مورد فتوگرامتری یه دوست قرار یه مقاله جامع تهیه کنه که وقتی اماده شد براتون ارسال میکنم با تشکر
ایمان . ب
واسه فارغ التحصیلی تبریک میگم
و منتظریم .. !!!
محمد برزگر
سلام ایمان جان ..من هم تا حدودی در مورد این تکنیک مواردی را میدونم که به ان ها اشاره میکنم..اولین بار در سال1964.. این تکنیک در فیلم (10 فرمان) استفاده شد البته با روش های سنتی ان دوران .. سپس بعد از چندین سال در فیلم (ماترا
در برابر گودزیلا )این تکنیک مورد استفاده قرار گرفت.. از ان سال به بعد در فیلم های زیادی از این روش استفاده کردند و صنعت سینمای هالیوود در سال 1896 این قضیه را در انحصار خودش در اورد.. که البته استادیو های زیادی از جمله ATARY. SEGAبرای تولید بازی های 2 بعدی.. واستادیو Eight VFX و Legacy Effects که ایمان عزیز اشاره کردند و استادیو های دیگر از این روش برای تولید فیلمهایشان استفاده کردند.به مرور زمان این تکنیک پیشرفت کرد و با ابزار ها و نرم افزار های قدرتمندی که در این زمینه موجود هستند مثل نرم افزار NUKE….استفاده میشوند. که دستوری در این نرم افزار وجود دارد با نام (MONTDAK CHOOSE) …که کاربرد فراوانی در این تکنیک داراست البته مشابه ان در نرم افزار(Fusion.)وجود دارد ((((البته همانطورکه ایمان جان اشاره کردند این روش ها تا اندازه ای انحصاری هستن))))وشما در صورت مسلط بودن به یکی از نرم افزار های3d( مثل ..مکس. یا.. مایا..یا نرم افزار های 3D دیگر و علاوه بر ان تسلط داشتن به(NUKE)یا(Fusion)تنها 40درصد این تکنیک را یاد خواهید گرفت و60 درصد بقیه مربوط به امکانات . ابزارات … وروش های خاص استادیو های مختص به این تکنیک هستن .
ایمان . ب
مرسی
چقدر اطلاعات مفید اومد !
ممنون از شما آقای برزگر
فواد
1-فتوگرامتری به معنای عملیات اندازه گیری تصاویر روی عكس میباشد كه شامل عكسبرداری از اشیاء، اندازه گیری تصاویر اشیاء، روی عكس ظاهر شده و تبدیل این اندازه گیریها به شكلی قابل استفاده (مثلاً نقشه های توپوگرافی) می شود و یکی از شاخه های رشته مهندسی نقشه برداری می باشد.2-فتوگرامتری فرآیند اندازه گیری مختصات هندسی اجسام از روی عکسهای هوایی است. بهعبارت دقیق تر فتوگرامتری عبارتست از هنر، دانش و فن تهیه اطلاعات درست عوارض از طریق اندازه گیری، ثبت و تفسیر بر روی عکس و یا سایر مدارکی که در بر دارنده اثری از انرژی الکترومقناطیس بازتابیده شده باشد. پایه گذار علم فتوگرامتری یک سرگرد فرانسوی به نام لوسدا (A. Laussedat)، بود. او در سال 1859 برای کمیسیون آکادمی علوم پاریس نشان داد که انسان چطور میتواند با استفاده از زوج عکس، مختصات نقاط را محاسبه کند.
ایمان . ب
قرار بود اول درساتون رو بخونین بعد بیای مینی مقاله بزنین
اگه شما مشروط شدین دیگه تقصیر ما نیست
از ما گفتن بود !
مرسی از همه وقتی که گذاشتی آقا فواد
رضا رفیعی
عالیه مثل همیشه!!! ممنون
ایمان . ب
ممنون رضا جان از حمایت شما …..
مهدی ع
فتوگرامتری روشیه که به وسیله ی دوربین های مختلف و حتی بازتاب تصویر جسم روی آینه میتونیم مکان دقیق و یا حرکت یک جسم رو تو فضای سه بعدی به وسیله ی روش های پردازش تصویر و محاسبات ریاضی و هندسی بدست آورد. ما با این روش همونجوری که تو فیلم معلومه، میتونیم با معکوس کردن این محاسبات از اجسام دو بعدی و عکس های دو بعدی تصاویر سه بعدی و قابل درک تر درست کنیم.
ایمان . ب
سلام
بسیار عالی … ممنونم
اگر دوستان اطلاعات بیشتری دارید خوشحال میشیم به اشتراک گذاشته بشه
هر چند این روش ها تا اندازه ای انحصاری هستن
اميد
ممنون جناب براتي…
ميشه لطفا بيشتر در مورد اين تكنيك توضيح دهيد؟؟
ایمان . ب
یک ویدئو در انتهای مطلب هست که قابلیت این تکنیک رو تا اندازه ای
نمایش می ده …
محمد برزگر
بسیار .بسیار زیبا واقعا تحسین برنگیز بود واقعا
تکنیک های به کار رفته خیلی تمیز کار شده بودند …ایما جان از بابت این ویدیو دست شما درد نکنه ..
ایمان . ب
سلام
ممنون از شما جناب برزگر