امروز به BreakDown یکی ار جاودانه ترین آثار علمی و تخیلی سینما و یکی از ناب ترین اثار در زمینه ارائه جلوه های ویژه می پردازیم .
.
پرومتئوس (Prometheus) فیلمی علمی-تخیلی به کارگردانی ریدلی اسکات یکی از آثار ماندگار تاریخ سینماست .پرومتئوس اثری جاه طلبانه با خلق فضا های خاص و ماورائی است . در پرومتئوس نماهایی که یادآور ابدیت و ماورا هستند به زیبائی هر چه تمام تر با تکنیک های فوق مدرن Matte Painting ایجاد شده اند . وارد بخش نقد آثار ، هیچ گاه نشده و نخواهیم شد و در مورد مسائل تکنیکی کار صحبت خواهیم کرد .
.
.
فرود یک سفینه غول پیکر بر یک سرزمین خیالی !!! در این مطلب به صورت مختصر در مورد نحوه ساخت و مسائل فنی یکی از بخش های این اثر سینمائی جائی که سفینه فضائی بر یک سرزمین دور فرود می آید ، بحث می کنیم .همانطور که در تصویر بالا می بینید ، کانسپت و ایده اولیه فرود سفینه فضائی به تصویر کشیده شده و طراحی شده است . بر اساس این ایده و کانسپت این بخش باید در فیلم پیاده سازی شود که مراحل کار را در ادامه می بینیم
.
نرم افزار های مختلفی درایجاد این آثار استفاده می شود و تمرکز بر روی یک نرم افزار خاص هیچ گاه نبوده و نیست . ایجاد مت پینتینگ های سه بعدی – 3d Matte Painting با همکاری نرم افزار های مختلفی از جمله فتوشاپ ، نرم افزار های سه بعدی ( تری دی مکس ، مایا و … ) ، افترافکت ، نیوک و …. امکان پذیر هست . با توجه به اینکه سفینه در یکی از نرم افزار های 3d بصورت سه بعدی ساخته می شود و به صحنه اضافه می شود باید به فکر پیاده سازی محیط پیرامونی این سفینه بود . در ابتدا آسمان و ابرهای آن با ترکیب تصاویر ساده ای ایجاد می شود . که در زیر این مراحل را می بینیم
.
.
بخش سمت چپ آسمان ایده آل هست و بخش سمت راست نیز با اضافه شدن و ترکیب شدن با یک تصویر دیگر از ابرهای آسمانی تکمیل می شود و حالت زیباتر ی به خود میگیرد . در ضمن دراین اثر در هر صحنه تمرکز بر ایجاد فضاهای ماورائی است . با تلاش و تجربه فراوان امکان تاثیرگذاری و ایجاد نماهایی که ابدیت و ماورا را به نمایش میگذارند ، به دست خواهد آمد.
.
.
پس از تکمیل آسمان ، کوههای سربه فلک کشیده که در مه دور گم شده اند به صحنه اضافه می شوند . البته تصویر زیر در چندین مرحله کار و ترکیب به دست آمده است . ابتدا کوهها اضافه شده اند و سپس مه و حالت وهم آلود گم شدن کوهها در مه ایجاد شده اند ، زمین نیز دچار یک سری تغییرات شده و از حالت صاف و یک دست بودن در آمده است .
.
.
در این مرحله سفینه فضائی که حاصل یک نرم افزار سه بعدی ( تری دی مکس ، مایا ، سافت ایمیج و … ) است به کار اضافه میشود . این صحنه بسیار خام هست و برای کامل شدن راه زیادی در پیش دارد .
.
.
با توجه به اینکه با خروجی یک فایل سه بعدی از نرم افزار های سه بعدی می توان Render Pass های مختلفی گرفت که در زمان کامپوزیت به کارمی آیند دراین صحنه حاصل تغییراتی که بر روی سفینه ایجاد می شود که با محیط پیرامونی همخوانی داشته باشد را در زیر می بینید .
.
.
برای واقعی تر جلوه دادن فرود آنهم فرود یک سفینه غول پیکر ، باید حجم بسیار زیادی از گرد و غبار به صحنه اضافه شوند .
.
.
.
.
در پست های آینده در مورد صحنه های فانتزی و رویائی دیگر از پرومتئوس و نحوه تولید آن صحبت خواهیم کرد
.
با تقدیم شایسته ترین احترام
ایمان . ب
.
22 دیدگاه
محمد فاضل
جالب بود.مخصوصا توضیحات اقا سجاد.ممنون خسته نباشید
ایمان . ب
لطف دارین
امیر
سلام
من عاشق اینجور چیزام
سپاس
ایمان . ب
ممنونم از نظر شما
حمید
سلام آاقا ایمان… ممنون از زحماتت
آقا ما هنوز منتظر پلاگین element 3d هستیم…
قول چند روز پیش رو بهمون داده بودی…
ایمان . ب
ایشالله به زودی بصورت کامل ارائه می کنیم
پژمان
سلام ایمان جان . خیلی ممنون دستت درد نکنه .
ایمان . ب
سلام
ممنونم آقا پژمان
لطف داری
رضا بصیرت
ممنون ایمان جان. با خوشی شما. جای شما خالی بود.
امیدوارم که هر کسی در این زمینه استعداد داره و با علاقه دنبال میکنه، روزی باعث افتخار بشه.
ایمان . ب
ایشالله
رضا بصیرت
ممنون آقا ایمان.
خیلی جالب بود و چه توضیحات خوب و کاملی داده بودید.
از نظر من کمپانی MPC یکی از سه کمپانی بزرگ جهان در زمینه ساخت جلوه های ویژه ست
که فکر می کنم هر کاری رو که این سه کمپانی (Digital Domain, ILM, MPC)انجام می دن رو
حتما باید دید. چون از برترین تکنیک ها و تخصص ها در این زمینه استفاده می کنند.
به یک نکته دوست دارم اشاره کنم. خیلی ها همیشه فکر می کنند که همین که نرم افزار
یا نرم افزارهایی رو بلد باشن و چند سالی هم باهاشون کار کرده باشین کافیه و هرچی
تعداد نرم افزاهایی که بلدن بیشتر باشه هنرمندترن، ولی برای اونها ذهن خلاق داشتن و
هنرمند بودن از بلد بودن نرم افزار خیلی مهمتره، اکثر نرم افزارهایی هم که اونا استفاده میکنند
از لحاظ اسم همون نرم افزاری موجوده، ولی از لحاظ ماهیت تماما فرق می کنند، چون اکثر
نرم افزارهاشون رو تغییر میدن و نجهیز می کنن و کلی امکانات بهش اضافه می کنن که
مختص خودشونه و ما به اون امکانات هیچ وقت دسترسی نداریم.
………………..
درود بر ایمان عزیز که با سایت خوبش به ما اجازه می ده تا تبادل نظر کنیم و اونچه رو که می دونیم با هم به اشتراک بزاریم.
ایمان . ب
سلام
ایشالله که سفر خوش گذشته باشه
با صحبت های شما موافقم
مسئله مهم اینه که نرم افزارها تغییر می کنند
شورت کات ها عوض میشن
اینترفیس ها دگرگون میشن
اما استعداد شماست که باید پرورش پیدا کنه و شکوفا بشه
hassan
ممنون ایمان جان
خیلی خوب بود
منتظر پست های بعدی هستیم
ایمان . ب
سلام
ممنون
اگر عمری بود حتما
Mohsen
ممنون ایمان
ایمان . ب
ممنون از کامنت شما
سجاد
سلام.درپاسخ به درخواست این دوستمون ازایمان عزیزکه درموردرندر پاس پرسیده بودن
خواستم توضیحی بدم امیدوارم به کاردوستان بیادکه مربوط به همین موضوعات میشه.
.
این موارد در واقع خروجی گرفتن به صورت چند لایه مختلف ومکمل همدیگه برای ترکیب بندی
دوباره دریک برنامه کامپوزیت هست.
.
مثلا ازیک ماشین درحال حرکت ساخته شده درتری دی مکس هنگام رندر از رفلکشن
یابازتاب پذیری اون واز سایه اون بر زمین همچنین ازحالت دی فیوس اون یارنگ
خام اون همچنین ازنورپردازی ای که برسطح اون ازیک منبع نورایجاد میشه و همچنین
حالت براق بدنه ماشین و… به صورت جداجدا اما دریک مرحله رندر خروجی میگیرند
.
( و این تنوع رندر رودرقسمت render Element رو کاربر برای رندرمشخص میکنه و
اتوماتیک وارانه انتخاب نمیشوند بلکه عمدیست)
وعلت این کارهم اینه که درهنگام کامپوزیت باصحنه اصلی اوناروباهم مچ کنند.یعنی درواقع میزان
نورخوردگی ماشین روبامیزان نوری که درفیلم واقعی هست مچ کنند و بقیه خاصیت ها هم به
همین منوال برای مچ کردن و درنهایت طبیعی جلوه دادن صحنه به کارمیره.
.
درنیوک این خروجی ها باهم merg میشوند وباتوجه
به جایگاه هرکدوم از حالت ترکیبی add یا screenیاnormal یا…استفاده میشه
در افترافکت هم همینطور ومعمولا حالت براقی یارفلکت روی همه قرارمگیره
(اموزش Bullet اندروکرایمر کاملا به این مبحث اختصاص داره). چون هیچوقت قرار نیست
انیمیشن ساخته شده باشدت رنگ ولعاب تعریف شده اش دربرنامه ای که اونو ساختیم
درفیلم قراربگیره وباید باشدت نور ومحیط وجنب وجوش صحنه فیلم مچ بشه.
وقبل این ها هم فرآیند match moving انجام میگیره یعنی فیلمبرداری ازکاراکتر در
برنامه تری دی با دوربینی که حرکاتش رو از حرکات
دوربین فیلمبردارصحنه به کمک تراکینگ دربرنامه کامپوزیت یا…میگیره.موفق باشید
ایمان . ب
سلام آقا سجاد
ممنونم از محبت شما
فرشاد
سلام ابمان جان
خوشحالم دوباره برگشتی ، دستت درد نکنه از بابت این پست .
ممنون
ایمان . ب
سلام آقا فرشاد
ممنونم از اینکه پیگیر هستی
سعید عیوضی
خیلی ممنون جالب بود
ایمان جان میشه اطلاعات بیشتری در مورد Render Pass و طریقه استفاده از اون در افتر افکت بزاری تو سایت
ایمان . ب
سلام
ممنونم …اگر فرصتی شد حتما